Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Arta, toată, e erotică. Nu o înţelege cine o priveşte altfel.

Arta, toată, e erotică. Nu o înţelege cine o priveşte altfel.

Adevărata relaxare, care m-ar ajuta mult, pentru mine nu există.

Pot picta si desena. Asta cred eu şi alte câteva persoane spun că şi ei cred asta. Dar nu sunt sigur dacă e adevărat.

Arta este o linie de-a lungul gândurilor.

Astăzi vreau să încep să lucrez din nou cu seriozitate – aștept cu nerăbdare acest lucru, pentru că nimic nu devine mai plictisitor după un timp.

Nu este nimic deosebit la mine când te uiți la mine.

Chiar și atunci când trebuie să scriu o scrisoare simplă, sunt speriat foarte rău, de parcă aș avea rău de mare.

Sunt un pictor care zugrăvește zilnic, de dimineață până seara – figuri și peisaje, mai rar portrete.

După ceai, înapoi la pictura – un plop mare la amurg cu adunarea furtunii.

Nu există niciun autoportret al meu.

Oricine vrea să știe ceva despre mine – ca artist, care singur este semnificativ – ar trebui să privească cu atenție fotografiile mele și să caute să recunoască ceea ce sunt și ce vreau.

Dacă vremea este bună, intru în pădurea din apropiere – acolo pictez o pădure mică de fag (la soare), cu câteva conifere amestecate. Aceasta durează până la ora 8.

În primele mele zile aici nu am început să muncesc imediat, dar, așa cum am planificat, am luat-o mai ușor pentru câteva zile – am citit cărți și am studiat puțin arta japoneză. 

Gustav Klimt

În ciuda succesului pe care îl are marele pictor şi decorator Gustav Klimt în zilele noastre, acesta a fost un personaj foarte controversat în epoca sa, datorită obscenităţii pe care o exprimau lucrările sale. Arta a evoluat şi ea odată cu societatea, iar ochii noştri nu mai percep sexualitatea ca la sfârşitul secolului al XIX-lea, atunci când aceasta reprezenta un subiect tabu. Arta lui a contribuit în mare măsură la izbucnirea uneia din cele mai mari revoluții din istoria artei.
Avangardistul pictor austriac, Gustav Klimt s-a născut la 14 iulie 1862 în Baumgarten Viena. Tatăl său, de profesiune giuvaergiu, era originar din Cehia. Se dovedește de timpuriu talentat la desen, la 14 ani reușește la examenul de admitere la “Kunstgewerbeschule” (“Școala de Arte Aplicate”) din Viena. Doi ani frecventează cursurile acestei școli și, concomitent, învață pictura în atelierul maestrului Ferdinand Laufberger.
În 1879 ia parte, sub îndrumarea lui Hans Makart, la organizarea festivităților prilejuite de de aniversarea a 25 de ani de căsătorie a cuplului imperial. Fratele său, Ernst, frecventează aceeași școală de artă. Cei doi frați, împreună cu un coleg, Franz Matsch, decid să lucreze în comun, și tinerii artiști primesc mici comenzi: decorări ale unor porțelanuri, proiecte pentru ilustrații. În 1880 obțin două comenzi mari: lucrări de decorațiuni la palatul din Sturan, precum și pictarea unui tablou destinat clădirii principale a stațiunii balneare din Karlovy Vary (pe atunci Karlsbad). În anul 1883 frații Klimt au fondat la Viena, împreună cu Franz Matsch, propria lor școală de artă decorativă și au primit comenzi din mai multe părți ale Europei. Curând cei trei au plecat în Regatul României unde au executat lucrări pentru decorarea castelului Peleș din Sinaia. În 1886 grupul lor participă la realizarea scărilor noului teatru imperial, Burgtheater, din Viena.
În 1893 Gustav Klimt pictează tabloul reprezentând interiorul teatrului castelului Eszterházy, cu care obține premiul expoziției organizate de “Künstlerhaus” (“Căminul Artiștilor”). La nici treizeci de ani este considerat unul din cei mai importanți artiști austrieci. Între anii 1891-1897, devenit membru al societății artiștilor vienezi, “Künstlerhausgenossenschaft”, împreună cu alți pictori, se străduiește să reformeze instituția aservită unor principii artistice net conservatoare. Până la urmă, ei înființează, în 1897, o nouă grupare artistică, separată de Künstlerhaus, care se va numi Secesiunea. Membrii acesteia primesc un teren din partea orașului Viena, pentru a-și putea construi sediul.
Chiar în anul următor ei își organizează, în pavilionul proiectat de arhitectul Joseph Maria Olbrich, prima expoziție. Klimt va fi primul președinte al Secesiunii. Manifestul lor va fi publicat în 1898, în primul număr al revistei “Ver Sacrum”. Filozofia Secesiunii este căutarea adevărului despre existența umană. Deasupra intrării în pavilionul asociației se putea citi următoarea inscripție: “Fiecărei epoci îi este caracteristică propria artă, iar artei – libertatea”. Fidel acestui ideal, Klimt își eliberează arta de tabu-uri. În 1905 ajunge însă în conflict cu artiștii ce i-au fost apropiați și, ca urmare, rupe legăturile cu Secesiunea și formează un alt grup, “Kunstschau”.
A avut 14 copii ilegitimi şi nu a fost căsătorit niciodată, aceasta fiind doar una dintre controversle pe care le-a stârnit în timul vieţii sale. În ciuda numeroaselor legături și aventuri amoroase, Klimt a avut o singură dragoste trainică, Emilia Flöge, pe care a reprezentat-o în mai multe tablouri. Începând din anul 1900, pictorul petrece mereu câteva săptămâni de vară pe moșia familiei Flöge, pe malul lacului Attersee. Pictează mai ales peisaje, grupuri de copaci, boschete de flori (“Grădină cu floarea soarelui” 1905), dar și compoziții în care motivul principal îl reprezintă teme antice cu personaje feminine, reinterpretând miturile și simbolurile, ca în tabloul “Iudita și Holofernes I” (1901.
Klimt a surprins în lucrările sale aspecte ale tehnicilor impresionismului, a împrumutat motive bizantine, greceşti şi egiptene. Artistul a dat dovadă de curaj prin faptul că a integrat tehnica decorativă în picturile sale, a mixat noul cu vechiul şi realul cu abstractul. Acesta a avut ambiţia de a demonstra prin lucrările sale faptul că poate crea o operă de artă completă, de aceea nu a durat mult până a fost declarat cel mai nonconformist pictor al vremii.
Una dintre cele mai importante sarcini pe care le-a avut  de îndeplinit a fost să picteze tavanul catedralei Universitaţii din Viena, pentru care a ales să picteze trei lucrări: Medicina, Filosofia şi Jurisprudeţa. Din păcate, aceste lucrări nu au fost primite bine, dimpotrivă, Klimt a fost acuzat de pornografie, iar lucrările sale au fost interzise publicului. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial aceste lucrări au fost adăpostite de nazişti în Castelul Immendorf din Austria pentru a le apăra, însă acestea au fost găsite şi ulterior distruse, nefiind niciodată expuse.


Una din cele mai renumite picturi ale lui Klimt este “Sărutul” (1907-1908). Ea datează din așa-numită perioadă “de aur” a artistului. Acest lucru este ilustrat cel mai bine de petalele aurii ce luminează fosforescent scena intimă a sărutului. Măiestria decorativă a lui Klimt se poate observa pe exemplul oferit de covorul de flori întins la picioarele celor doi îndrăgostiți, pe care figurile unite în îmbrățișare au încremenit într-o imobilitate statuară.

Prin alegoria femeilor, care apar în tablouri ca “Nuda Veritas” (1899) sau “Danae” (1907), reprezentate sub chipul unor frumoase roșcate, Klimt evidențiază preocuparea sa pentru temele erotice. Faptul că împrumută teme din mitologie atenuează caracterul lasciv al compozițiilor. Tablourilor sale le este foarte caracteristică paleta întreagă a culorilor deschise și pure. Renunțând complet la perspectivă, pictorul așază formele decorative în același plan cu siluetele personajelor.
În ultimii 15 ani ai vieții, Klimt călătorește mult în Germania, Belgia și Italia. La Ravenna descoperă frumusețea bazilicii San Vitale. Mozaicurile de inspirație bizantină, de un aur strălucitor, produc asupra lui o profundă impresie și, ca efect, începând din acest moment folosește tot mai des placarea aurie. În 1910 participă la cea de-a IX-a Bienală din Veneția, unde obține un uriaș succes. În 1917, este numit membru de onoare al Academiilor din Viena și München. Câteva luni mai târziu, la începutul anului 1918, suferă un atac cerebral. Moare la 6 februarie la Wien-Neubau, fiind înmormântat în cimitirul Hietzinger din Viena.
Tabloul Portretul Adelei Bloch-Bauer s-a vândut la 19 iunie 2006 pentru suma record de 135 Milioane US Dollar. Cumpărător este miliardarul american Ronald Lauder din New York pentru muzeul “New Gallery” finanțat de el.

Cele mai importante lucrări ale lui Gustav Klimt au fost Sărutul, Emilie Floge, Adam şi Eva, Judith, Friza lui Beetowen, iar portretul Adelei Bloch Bauer a fost vândut în anul 2006 Galeriei de Artă Modernă din Viena pentru suma record de 135 de milioane de dolari.


Un portret realizat de Gustav Klimt în 1902, evaluat la 18 milioane de lire sterline (24,4 milioane de euro), a fost scos la licitaţie la casa Sotheby’s din Londra, pe 24 iunie, informează bbc.com.
Portretul tinerei evreice Gertrud Loew a fost scos la vânzare după ce a fost restituit moştenitorilor acesteia. Tabloul a fost confiscat de nazişti după ce a fost lăsat în Viena de Gertrud Loew, care a fugit în America în 1939. Portretul a ajuns în posesia lui Gustav Ucicky, un regizor care făcea propagandă pentru nazişti. El este considerat primul fiu nelegitim al lui Klimt şi a colecţionat mai multe opere ale artistului, pe care le-a lăsat moştenire văduvei sale, Ursula Ucicky, la moartea sa, în 1961.
În 2013, Ursula Ucicky a înfiinţat Fundaţia Klimt, care a ajuns la o înţelegere în privinţa restituirii şi vânzării operei cu familia lui Gertrud Loew, anul trecut.


Restituirea unui tablou de Klimt moştenitorilor de drept jefuiţi de nazişti a constituit subiectul unui film recent, “Femeia în aur/ Woman in Gold”, în regia lui Simon Curtis, cu Helen Mirren în rolul principal.

Surse:
historia.ro
ro.wikipedia.org
gustav-klimt.com
youtube.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

35 − 32 =

Editorial
  • Țară, țară de vânzare!...Că ostași nu mai avem!

    Țară, țară de vânzare!…Că ostași nu mai avem!

    Laura Suzeanu ”– Să ştii, toar’şu Dej, că vine ea şi vremea noastră! – Da’ ce-ţi veni, bă Nicule, aşa deodată? Te-a bătut iar savanta sau ai început să crezi în obscurantisme? – Am semnele mele, toar’şu Dej. – Ce semne, mă? Alea de ţi le-am făcut io cu tovarăşii …...citeste »

Oltenița, la mâna PSD: După hectare întregi de terenuri înstrăinate, Țone continuă campania de vânzare

26 martie 2018

Oltenița, la mâna PSD: După hectare întregi de terenuri înstrăinate, Țone continuă campania de vânzare

Laura Suzeanu Pentru Țone vânzarea a orice se poate în Oltenița, de la terenuri, la spații și imobile sub diverse regimuri, a devenit preocuparea primordială, chiar vitală. După ce în ședința ordinară a Consiliului Local de luna trecută Hotărârea privind vânzarea unui spațiu comercial din Hala Oltenița nu a trecut, perseverent cum îl știm când este vorba de anumite proiecte nevotate în ședințe, primarul Petrică Țone a repus pe ordinea de zi Hotărârea. O fi repetiția mama învățăturii, dar aici depinde și ce se repetă, dar și ce se învață.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    De la palimpsest la palimtext Palimpsest este un cuvânt din limba …
Corespondenta la redactie