Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Cum a cucerit Occidentul celebra papusa Matrioska

Matrioska, celebra papusa din lemn cu chipul unei taranci ruse, a fost probabil inspirata de un zeu japonez, insa a devenit, la o suta de ani dupa aparitia sa, suvenirul national prin excelenta, cumparat de orice turist care se respecta, relateaza AFP. Putini rusi au papusi matrioska in casele lor. Însa pentru straini, „ele fac parte din imaginea kitsch legata de Rusia, alaturi de vodka, troika sau ursii mari”, estimeaza Tatiana matrioska 1 matrioska Burlacikova, responsabila a unei agentii de voiaj care gazduieste turisti la Serghiev Posad (80 de km nord-est de Moscova). Fabricata in Rusia incepand cu sfarsitul secolului al XIX-lea, aceasta jucarie pare sa-l aiba ca prototip pe zeul budist japonez Fukuruma, reprezentat sub forma unei figurine plina cu altele identice mai mici, care l-ar fi inspirat pe Sava Mamontov.
Aceasta ipoteza este respinsa de mesterii populari de la Serghiev Posad, un centru al ortodoxiei, care evoca o traditie milenara in materie de oua de Pasti din lemn, continute intr-o cutie rotunda. Prezentata in 1900 la Expozitia universala de la Paris, matrioska a cucerit Occidentul si o comanda de circa 150.000 de papusi a sosit imediat la Serghiev Posad, unde mesterii populari fabricau jucarii din lemn inca din secolul al XVI-lea. În 1947 s-a deschis o fabrica, si desi personalul a fost redus, aceasta utilizeaza inca mesteri pasionati. „Muncitorii nostri au maini de aur”, asigura un responsabil, Nina Neustroeva. Strungarul Aleksandr Dorofeev, 51 de ani, care lucreaza in fabrica de la varsta de 15 ani, fasoneaza intr-o clipa o papusa minuscula, insa de o forma perfecta, ultima din lantul de papusi. Figurinele din lemn de tei sau mesteacan sunt pictate apoi in rosu, albastru si verde, culorile traditionale ale papusilor de la Serghiev Posad. „Fiecare este unica si seamana cu creatoarea sa”, afirma Neustroeva. Ultima etapa: fiecare figurina este lacuita de trei ori. O muncitoare sta cu mainile in lac si are grija ca papusile sa iasa perfect. „Nici o pensula nu este buna. Numai caldura mainilor face ca suprafata sa fie neteda”, explica Antonina Gherasimova care petrece cinci ore pe zi intr-un atelier in care mirosul de vopsea iti taie respiratia. Fabrica organizeaza stagii pentru turisti. „Japonezilor le place foarte mult. Papusile lor devin adesea samurai cu ochii alungiti”, povesteste directoarea comerciala Galina Jukova.
Turistii straini pot cumpara de asemenea papusi „politizate”, fabricate de particulari, de exemplu putin_nesting_dollPutin care adaposteste un Eltan, Gorbaciov, Brejnev si, la sfarsit, un mic Stalin. Ele se vand atat la intrarea in manastirea Serghiev Posad cat si pe principala strada pietonala din Moscova, Arbat. Însa, „o matrioska cu chipul presedintelui Vladimir Putin este de prost gust”, afirma Neustroeva. Pentru Aleksandr Grekov, directorul muzeului acestor jucarii, acest fenomen nu este ceva nou: la inceputul secolului al XX-lea, mesterii de la Serghiev Posad fabricau nu numai papusi menite sa apere valorile familiale (matrioska-mama care continea numeroasa sa familie), insa si papusi cu chipul lui Napoleon sau al maresalului Kutuzov pentru a celebra 100 de ani de la razboiul dintre Franta si Rusia din 1812. Începutul anilor ’90 a insemnat un boom in fabricarea acestor papusi. „Toata lumea din Serghiev Posad a inceput sa fabrice matrioska, la fel si eu. Unii au facut avere. În prezent, continua cei pasionati si cei mai talentati”, a conchis Burlacikova.

Publicitate

Unele dintre cele mai populare imagini ale Rusiei, papusile Matrioska au devenit un produs international al industriei de suveniruri, permitand, prin constructia lor tip cutiuta chinezeasca si prin tehnica de mise en abime sa ascunda mai multe mesaje intr-un singur receptacul, care azi este vandut intr-o babilonie de forme si figuri, dar odata, acum muzeul-matrioska-din-moscovavreo 120 de ani, a fost doar o papusica de lemn in forma de tarancuta rusoaica. Papusile Matrioska (sau Matryoshka), pe care unii le numesc impropriu (din cauza ca imaginea cea mai populara pare sa reprezinte o batranica imbrobodita) babushka (babuta, bunica), poarta unul din numele frecvente (diminutivate) ale femeilor rusoaice din secolul 19, Matryona sau Matriyosha, a caror etimologie duce cu gandul la mater, matris = mama, simbolizand la inceput fertilitatea, sentimentul matern, familia.

Primele Matriosti au luat nastere in 1890 intr-o tabara de artisti din Abramtsevo, care incercau sa readuca spiritul artistic traditional in arta si creatia ruseasca si sa o revitalizeze. Tabara de artisti se afla sub patronajul lui Savva Mamontov, Savva Magnificul, un adevarat Mecena al artelor, patronul Operei Particulare, dar care era si industrias, si afacerist. In incubatorul sau de creatie de la Abramtsevo lucrau doi artisti – un sculptor in lemn (Vasily Petrovich Zvyozdochkin) si un pictor (Sergey Vasilyevich Malyutin), care sunt „taticii” papuselelor Matrioska – primul le-a sculptat, avand experienta de realizare a oualor decorative (de asemenea traditionale in Rusia), incorporate si ele unele in altele, al doilea le-a pictat, dandu-le chipul unor tarancute rusoaice, cu broboade innodate sub barbie, sorturi si port popular. Primul set de papusi avea 8 figurine si noua jucarie a placut atat de mult, incat a castigat si popularitate, si o medalie de bronz la Targul Mondial de la Paris din 1900. Papusile au inceput sa fie din ce in ce mai elaborate, din ce in ce mai multe in set, artistii intrecandu-se in pictura cat mai detaliata a miniaturilor. La inceput Matriostile au ramas la imaginea tarancutei rusoaice, cu bujori in obrajori, tinand in brate flori sau painea si sarea de bun-venit, imbracata in porturi populare traditionale bogate. S-au dezvoltat chiar si mai multe stiluri de pictura – spre exemplu papusile din zona Semionovo au o forma distincta, sunt mai zvelte si sunt decorate mai simplu si mai naiv, intr-un stil traditional usor recognoscibil pentru ochiul familiarizat. Ele se deosebeau, spre exemplu, de cele facute la Nijini Novgorod, care aveau culori mai aprinse si ornamentatii mai complicate.

In timp insa papusile au inceput sa capete si alte… capete: spre exemplu au fost folosite ca propaganda politica, reprezentand liderii Mamei Rusia, cea mai mare figurina fiind initial Gorbaciov, azi coborat pe locul al treilea, si terminand cu Stalin si Lenin; si ca sa nu ridice nimeni obiectii, exista si papusi cu prietenia ruso-americana: Putin-Bush, Eltin-Clinton, Gorbaciov-Reagan, Brejnev-Nixon si Hrusciov-Kennedy. Desi azi poti cumpara reproduceri extrem de ieftine (si la propriu, si la figurat) la foarte multe magazine de suveniruri din Europa, din Praga pana in Amsterdam, cu 5-7 piese, reprezentand politicieni, personaje din filme ori desene animate, cantareti ori actori, exista si seturi complicate, cu 20-30 de papusele miniaturale, pictate cu atentie, eventual de artisti recunoscuti, si care pot ajunge la sute de euro setul. Cel mai elaborat set de papusi (de Semionovo) a avut 72 de piese, 1 metru inaltime si jumatate de metru diametru, costa 3000 de ruble si era -desigur- unicat, realizat in 1970 pentru aniversarea lui Lenin. Internationalizarea imaginii papuselelor rubiconde a mers pana la realizarea lor la dimensiuni gigantice, intr-una din pietele orasului Manzhouli din China, populata din 2007 cu 200 de papusi (cea mai inalta avand vreo 30 de metri inaltime), reprezentand -teoretic- fiecare cate o tara 

Surse: metropotam.ro, evenimentul.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

48 + = 57

Editorial

“Bran-a museum without walls!”:Schimb de tineri finanțat de Uniunea Europeană prin Erasmus+

31 iulie 2017

“Bran-a museum without walls!”:Schimb de tineri finanțat de Uniunea Europeană prin Erasmus+

Proiectul “Bran-a museum without walls!”: Schimb de tineri finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+ și inițiat de Asociația “I.

  • 0
  • 2.435
  • 433
  • 5.870
  • 1.169
  • 126.778
  • 220.522
  • 1.740.447
  • 3.376.908
  • 716.703
  • 425
Corespondenta la redactie