Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Doar dragostea mă interesează şi sunt în contact numai cu lucrurile care gravitează în jurul iubirii.

Doar dragostea mă interesează şi sunt în contact numai cu lucrurile care gravitează în jurul iubirii.

Arta este efortul necontenit de a concura frumuseţea florilor.

Nu sunt decât un om al culorilor.

Marea artă începe unde se termină natura.

Arta trebuie să fie o expresie a dragostei sau nu este nimic.

Nu trebuie să lucrezi pentru a face bani, ci pentru a justifica viaţa.

Toate culorile sunt prietenii cu vecinii lor şi iubitoare ale opusului lor.

Dacă am crea din inimă, aproape totul funcţionează; dacă am crea cu capul, aproape nimic nu funcţionează.

Când evaluez o operă de artă, o aşez lângă un obiect creat de Dumnezeu precum un copac sau o floare. Dacă nu se potrivesc împreună, nu e artă.

Demnitatea artistului stă în datoria sa de a ţine treaz simţul mirării în lume. În lunga sa veghe el trebuie de multe ori să-şi schimbe metodele de stimulare, dar în această lungă veghe şi el se străduieşte să lupte împotriva unei tendinţe continue de a dormi.

Marc Chagall

Stilul său de pictură este considerat ca deosebit de original și poetic, sub influența fanteziei și al melancoliei, și strâns legat de cultura ebraică. Ea reprezintă o temă care revine permanent în creația sa, la fel ca și orașul provincial bielorus Vitebsk, în care artistul și-a petrecut copilăria.
La 7 iulie 1887 vine pe lume la Vitebsk, în Rusia (azi Belarus), Moșe Segal, care se va face cunoscut mai târziu ca artist cu numele de Marc Chagall. Copilul este primul născut al familiei Zachar și Faiga Segal, evrei hasidici de limbă idiș. Părinții lui Chagall sunt oameni săraci și foarte credincioși. Viața de familie se desfășoară în ritmul sărbătorilor religioase în cartierul destinat de autoritățile țariste evreilor. Părinții sunt analfabeți, dar fiul învață să scrie, să citească și să cânte la vioară. Primele cunoștințe le primește la școala evreiască, apoi va urma o școală laică. Dorește să devină pictor, la început însă lucrează ca ucenic la un fotograf, dar reușește să meargă timp de două luni în atelierul lui Iehuda Pen, de la care primește primele lecții de pictură.
Înfruntând multe greutăți, în anul următor pleacă la St. Petersburg, unde în 1907 devine elevul lui Nicolai Roerich, director al Academiei de Arte Frumoase. Chagall își va continua studiile mai târziu cu Lev Bakst, la Școala Svansev, care îi reunea pe reprezentanții avangardei ruse. Chagall își va continua studiile mai târziu cu Lev Bakst, la Școala Svansev, care îi reunea pe reprezentanții avangardei ruse. În anul 1910 ia parte la expoziția colectivă organizată de Școală. Se hotărăște să plece în Franța. În acest timp se logodește cu Bella Rosenfeld, care îl va aștepta la Vitebsk vreme de patru ani. Se vor căsători în anul 1915.

Ajuns la Paris, artistul își schimbă numele, luând unul cu sonorităţi mai franţuzeşti. La început locuiește în cartierul Montparnasse, apoi se mută în La Ruche, unde existau aproximativ o sută de ateliere de pictură. Chagall trăiește în sărăcie. Noaptea pictează în atelierul ticsit și dezordonat, pe pânze improvizate din fețe de masă, cearșafuri sau cămăși de noapte, ziua continuă să studieze. Îi cunoaște pe poeții Max Jacob și Guillaume Apollinaire. Cu sprijinul pictorului Robert Delaunay, lucrările lui Chagall sunt primite la Salonul de Toamnă (1912).
În anii 1913 și 1914 își expune la Berlin tablourile pictate la Paris. În 1914 își vizitează familia în Vitebsk și, surprins de izbucnirea războiului, va rămâne în Rusia timp de opt ani.
În cercul cunoscuților săi se află poeții Vladimir Maiakovski, Serghei Esenin și Alexandr Blok. Vin apoi anii revoluţiei bolşevice. Se apropie anul 1917, care aduce cu sine revoluția și războiul civil. În Rusia sovietică, evreii devin cetățeni cu drepturi depline.
Când în anul 1914 se întoarce în orașul natal, Chagall își regăsește cu emoție rădăcinile în folclorul și cultura evreiască, care cunoștea în acea vreme o adevărată renaștere. Etnografii evrei adună povești și legende care fuseseră până atunci păstrate numai prin viu grai. Această tradiție națională neobișnuit de bogată reprezintă o completare a textelor cărților sfinte Tora și Talmudul. În Poarta cimitirului motivul care dă titlul tabloului este o poartă monumentală încununată cu steaua lui David și acoperită cu inscripții în ebraică. Textul de la baza frontispiciului redă cuvintele lui Dumnezeu din cartea profetului Iezechiel: “Iată, Eu voi deschide mormintele voastre și voi scoate pe voi, poporul Meu, din mormintele voastre și vă voi duce în țara lui Israel…”.
În anul 1918 Chagall primește funcția de comisar al artelor frumoase în gubernia Vitebsk. În ianuarie 1919, inaugurează școala de arte frumoase din Vitebsk și muzeul municipal. Totuși, picturile sale nu se potrivesc cu „estetica“ revoluției. În 1922, Chagall se hotărăște să emigreze, locuind o vreme în Germania.
Prima etapă din viața lui Chagall ca exilat se desfășoară la Berlin, oraș în care și-au găsit deja refugiul mulți emigranți ruși. În anul 1923, la chemarea lui Blaise Cendrars, Chagall părăsește Germania îndreptându-se spre Franța. Are câteva expoziții, printre altele la New York (1926). Ambroise Vollard, proprietarul unei galerii și editor de gravuri, îi comandă ilustrații pentru “Suflete moarte” de Gogol; mai ilustrează și alte cărți, “Fabulele” lui La Fontaine și Biblia. Situația materială a pictorului se îmbunătățește, călătorește în Palestina, Olanda, Spania și Italia. Se înmulțesc însă semnele amenințătoare ce prevestesc apropierea unui nou război mondial. În anul 1937, unele din operele sale ajung la expoziția de “artă degenerată” (Entartete Kunst), organizată la München de naziști. După izbucnirea războiului în 1939, se mută cu familia în sudul Franței. În cele din urmă, în anul 1941, familia Chagall pleacă la New York. În septembrie 1944, soția sa Bella moare în urma unei infecții. În America, pe lângă tablouri, artistul creează și scenografii pentru spectacolele de balet “Aleko” de Ceaikovski și “Pasărea de foc” de Stravinsky.
În 1948 se stabilește împreună cu pictorița canadiană Virginia Haggard la Orgeval, în apropierea Parisului. Legătura lor durează până în 1952, când Marc Chagall o întâlnește pe Valentina Brodski (Vava), cu care va locui o vreme la Paris. Din anul 1966, cei doi locuiesc la Saint-Paul-de-Vence, lângă Nisa. Chagall merge în această perioadă de mai multe ori în Israel, unde realizează picturi murale și vitralii în clădirea Parlamentului din Ierusalim. La solicitarea ministrului Culturii, scriitorul André Malraux, decorează între anii 1963-1964 plafonul Operei din Paris. Pe 7 iulie 1973 se inaugurează la Nisa “Musée National Message Biblique Marc Chagall”, a cărui colecție cuprinde opere donate de pictor statului francez.
Pe la începutul anilor ’80, Chagall revine la tablouri și gravuri. A murit la 28 martie 1985, în Saint-Paul-de-Vence, la 98 de ani.

Castelul Cantacuzino din Buşteni a adus în atenţia publicului expoziția “Marc Chagall. The Meaning of Life“, ce a avut loc între 4 aprilie și 26 iunie, după ce a prezentat „Welcome Into My Brain“, expoziţie ce a cuprins lucrări ale lui Salvador Dali, și “Que Viva Picasso“, eveniment dedicat lui Pablo Picasso. Pe simezele Castelului au fost expuse peste 150 de litografii realizate de Marc Chagall. Litografiile aparțin colecționarului privat Thomas Emmerling, care a adus pentru prima oară la Castelul Cantacuzino şi lucrările lui Salvador Dali și ale lui Pablo Picasso.
Patruzeci dintre aceste litografii create în perioada  1956-1960 sunt ilustrații din celebrele lucrări reunite sub titlul „La Biblie“, în care artistul prezintă Geneza și continuă cu descrierea îngerilor, a regilor, a patriarhilor,  a profeților din Vechiul Testament, dar și povestea lui Moise. Alte 43 de litografii provin din „Odiseea“ , o lucrare compusă din două părți. Primul volum a fost terminat pe 5 decembrie 1974, iar cel de-al doilea a fost încheiat pe 20 iunie 1975. Expoziţia a mai cuprins şi o splendidă serie de 10 litografii inspirate de plafonul Operei din Paris, pe care Chagall a pictat-o.
La finalul anilor 1950, Marc Chagall a fost comisionat să creeze vitralii pentru Universitatea de Medicină Hadassah – Hebrew din Ierusalim. În expoziţia de la Castelul Cantacuzino au putut fi v[zute şi 36 de litografii reunite sub titulatura „Ferestrele Ierusalimului.“.


Surse:
ro.wikipedia.org
romanialibera.ro
autori.citatepedia.ro
youtube.com

Editorial
  • Tot așa?....Tot așa, dar parcă mai rău!

    Tot așa?….Tot așa, dar parcă mai rău!

    Gloria Vita -Ce s-a mai schimbat acolo, că mi-e dor de-acasă? -Mă sperie întrebarea ta. Dar dacă vrei, îți răspund cu altă întrebare. Când ai plecat din oraș și din țară, ai sperat că se va schimba ceva în bine? -Sincer, o fărâmă de speranță tot am avut, deși foarte …...citeste »

Oltenița, la mâna PSD: După hectare întregi de terenuri înstrăinate, Țone continuă campania de vânzare

26 martie 2018

Oltenița, la mâna PSD: După hectare întregi de terenuri înstrăinate, Țone continuă campania de vânzare

Laura Suzeanu Pentru Țone vânzarea a orice se poate în Oltenița, de la terenuri, la spații și imobile sub diverse regimuri, a devenit preocuparea primordială, chiar vitală. După ce în ședința ordinară a Consiliului Local de luna trecută Hotărârea privind vânzarea unui spațiu comercial din Hala Oltenița nu a trecut, perseverent cum îl știm când este vorba de anumite proiecte nevotate în ședințe, primarul Petrică Țone a repus pe ordinea de zi Hotărârea. O fi repetiția mama învățăturii, dar aici depinde și ce se repetă, dar și ce se învață.

Corespondenta la redactie