Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Viața cehilor e în muzică.

Viața cehilor e în muzică.

Nu mi-e rușine să vă răspund în limba mea maternă, oricât de imperfect este, și mă bucur că pot dovedi că patria mea înseamnă mai mult decât orice altceva pentru mine.

Prin harul lui Dumnezeu și cu ajutorul Lui, într-o bună zi voi fi un Liszt la tehnică și un Mozart la compoziție.

Voi, din interiorul ochelarilor voștri, aprindeți ceainice în foc, iar oricine va bea, va lua foc de la voi. Cel tânăr și cel bătrân cântă laude. Iată berea, să ciocnim, hai la bere.

În fiecare moment, vom rămâne credincioși unul altuia.

Pentru mine, forma fiecărei compoziții este dată de ea însăși în funcție de subiect.

Prin imitația căderii melodice, nu vom crea ritmul cântecelor noastre populare, ci doar vom copia piesele în sine, extrem de slab, ca să nu mai vorbim de adevărul dramatic.

Când aveam 17 ani nu puteam să fac distincţia între do diez şi re bemol. Teoria armoniei era pentru mine o necunoscută. În ciuda ignoranţei mele, scriam muzică

Bedřich Smetana

După Rusia, Boemia continuă tradiţia naţională din Europa prin Bedrich Smetana şi Antonin Dvorak. Boemia care face parte din Cehia actuală a avut o bogată tradiţie muzicală chiar înaintea Rusiei dînd cîţiva compozitori şi interpreţi de talie internaţională spre sfîrşitul secolului al XIX-lea. În anul 1811 se deschide aici primul Conservator din Europa Centrală. Această ţară l-a încurajat pe Mozart cînd acesta a căutat un suport moral, o gură de aer. ,,Pe de altă parte-spune Schonberg-e adevărat că mulţi dintre compozitorii cehi şi-au părăsit ţara ca să-şi caute norocul în altă parte. Austria a dominat Regatul Boemiei pînă la mijlocul secolului al XIX-lea, cînd s-au făcut anumite concesii şi era firesc ca mulţi muzicieni să se stabilească la Viena. Alţii s-au dus în Germania.
Cu toate că activitatea şi opera sa au declanşat polemici, a devenit încă în timpul vieţii un reprezentant de frunte al muzicii cehe şi al culturii naţionale în general. Cele opt opere ale sale sunt povestiri din folclorul național. Este cunoscut pentru poemul simfonic Vltava (sau Die Moldau, după denumirea în germană a râului), al doilea dintr-un ciclu de șase pe care le-a intitulat Má vlast („Țara mea”), precum și pentru opera Mireasa vândută. În lucrarea “Patria mea” povestește despre frumsețile țării sale.


Bedřich Smetana s-a născut la Litomyšl, Boemia, pe 2 martie 1824. A fost un compozitor romantic ceh.
Bedřich a fost 11-lea copil dintr-o familie vorbitoare de germană, deşi el a fost doar primul din copiii care nu mor înainte de a fi crescut. Tatăl său a fost un fabricant de bere şi un violonist pasionat amator. La vârsta de cinci ani ,,era suficient de bun violonist ca să facă parte dintr-un cvartet de coarde al lui Haydn, iar la şase ani cînta ca pianist în public“.
La vârsta de opt ani compunea deja. El a învăţat vioara de la tatăl său şi pian de la profesorii din Litomyšl, pentru ca imediat să cânte mai bine decât profesorii săi. Smetana a fost înzestrat din naștere ca pianist, performând pentru prima dată, din această postură, la vârsta de 6 ani. După studiile primare, a învățat muzica la Praga, sub paleta celebrului pianist local, Josef Proksch. La vîrsta de 19 ani a început să primească o instrucţie teoretică sistematică.
Prima sa operă cu tente naționale a fost scrisă în timpul revoltei din anul 1848, la care a participat pentru scurt timp. După ce l-a auzit la Praga pe Liszt cântând, el a vrut să urmeze Academia de Muzică, dar tatăl său nu a fost de acord. A fost trimis la Plzeň, unde și-a terminat studiile sale. În acest timp el a câştigat nişte bani cântând la pian pe la casele de oameni bogați.
A cunoscut-o pe Kateřina. Smetana era și un excelent dansator și adesea era văzut cântând și dansând alături de ea, apoi s-au

Smetana și Bettina Ferdinandiova

și căsătorit. A revenit la Praga şi a aranjat să ia câteva lecţii de armonie, contrapunct şi compoziţie. A susținut un recital de pian, dar nimeni nu a venit să asculte, aşa că a decis să înceapă o şcoală de muzică, cu toate că el abia reușea să se susțină.
În 1848 spiritul național a ajuns la cote maxime și la Praga iar cehii, care trăiau în Boemia şi Moravia, au vrut să se exprime în limba lor în loc de limba germană, care era încă limba oficială în Boemia. Smetana, singurul care cunoștea limba germană, era de acord cu ideile naţionaliste, dar încă nu realiza cât de importantă va fi pe viitor pentru el, limba cehă.
Smetana şi Kateřina s-au căsătorit şi au avut patru fiice, dar trei dintre ei au murit. La maturitate a ajuns doar Žofie. Înăbuşirea Revoluţiei de la 1848 îl găseşte la Praga. Întrucât s-a situat de partea patrioţilor în timpul Revoluţiei, era privit cu suspiciune de autorităţi, astfel că se hotărăşte să emigreze pentru o perioadă în Suedia, unde între 1856-1861 lucrează ca profesor şi dirijor al orchestrei de la Gotteborg, compunând şi un bogat material de muzică pentru pian şi trei poeme simfonice. Smetana are un mare succes în Suedia ca profesor de pian şi dirijor. Aici a compus primul dintre poemele sale simfonice: Richard III. După trei ani petrecuţi în Suedia, el a decis să se întoarcă în patria sa, din cauza sănătăţii soţiei sale, dar ea a murit pe drum de tuberculoză. Smetana a mai petrecut doi ani în Suedia apoi s-a recăsătorit din nou. Compozitorul s-a apropiat de Bettina Ferdinandiova, sora mai mică a soţiei fratelui său Karel, cu care s-a căsătorit la 10 iulie 1860. A avut două fiice, Zdenka şi Božena. După înfrângerea  Austriei de către Napoleon al III-lea, în 1859, a devenit evident că au existat şi că vor mai fi mari schimbări în ţara lui natală. Cehii cereau insistent să li se permită să aibă o Operă Naţională, unde să se pună în scenă opera scrise în limba cehă. Smetana şi-a dat seama că aceasta a fost o şansă atractivă pentru el. După un mare concert de adio susţinut la  Stockholm, la care a fost prezenta chiar şi familia regală suedeză, Smetana s-a întors la Praga.
La începutul anilor 1860, o Boemie ceva mai liberală, îl încurajează pe autor să se întoarcă pe plaiurile sale de baștină. Întors aici, acesta se implică activ în viața muzicală a orașului Praga. Compozitorul devine identificat cu ideile progresiste ale lui Franz Liszt și ale lui Richard Wagner, care intrau în conflict, la acea vreme, cu dezvoltarea stilului operei de sorginte cehească. Aceste incidente au interferat cu compozițiile realizate de el pe-atunci și i-au afectat până și sănătatea, ducând la demisia sa din funcție în 1874. La Praga, inspirat de operele lui Glinka, se hotărăşte să compună o operă patriotică. Apar ,,Branderburgii în Cehia“ şi ,,Mireasa vândută“-o superbă lucrare comică inspirată din tezaurul de polci cehe. ,,Mireasa vîndută“ este singura dintre cele trei opere ale sale care mai figurează în repertoriul internaţional, în timp ce partea cealaltă a operelor sale este prezentată regulat la Praga.

Smetana acum a început să înveţe limba cehă. La Praga nu i-a fost prea uşor, pentru că  a fost  cunoscut mai mult ca pianist şi profesor, iar când a susţinut un concert cu un repertoriu compus din compozitori germani, nu a venit nimeni să-l asculte. El a vrut să ocupe postul de director al Teatrului, ca loc de muncă provizoriu, dar locul a fost dat unui candidat numit Mayr, care nu a fost foarte bun în poziţia aceea pentru instituţie. Treptat, reputaţia lui Smetana a crescut şi a început să scrie opere în limba cehă care au devenit foarte populare. Când a fost numit în fruntea orchestrei “Brandenburgers” în Boemia, Mayr a făcut ca lucrurile să fie foarte dificile pentru Smetana, dar publicul deja îndrăgise opera compozitorului.
Dintre operele  sale cea care a devenit cea mai cunoscută la nivel internaţional a fost “Mireasa vândută”.  Atunci Smetana a primit postul de director al Teatrului provizoriu în locul lui  Mayr şi a făcut o serie de îmbunătăţiri, a  introdus in repertoriu operele unor binecunoscuţi compozitori germani, francezi şi italieni, precum şi operele noi ale tinerilor compozitori cehi. Opera “Dalibor” a fost cântată în ziua în care s-a depus prima piatră la temelia noului Teatrului Naţional.
Criticii acelei vremi îi înțelegeau greu muzica. S-a spus că semăna prea mult cu cea a lui Wagner. Opera “Libuše” a fost scrisă pentru încoronarea lui Franz Joseph la Praga, dar încoronarea nu a mai avut loc, astfel nici opera nu a fost prezentată decât peste zece ani, la deschiderea Teatrului National (1881). 
A petrecut mai mulţi ani compunând un ciclu de şase poeme simfonice numit ”Ma vlast” (Patria mea). Acestea sunt foarte populare astăzi, mai ales cea de a doua, Vltava, care descrie râul Vltava cum curge de la izvoare sale până la confluenţa sa cu Elba.

Spre sfârşitul vieţii, surzeşte ca Beethoven şi îşi pierde minţile ca Schumann. Smetana a devenit complet surd şi din această cauză a intrat în depresie, iar soţia sa nu l-a putut ajutat prea mult.
În anul 1874 Žofie, fiica din prima căsătorie, s-a căsătorit cu pădurarul Josef Schwarz, la ei petrecându-şi Smetana ultimii zece ani de viaţă. Munca sa componistică a devenit mult prea grea, scriind doar câteva rânduri pe zi. Starea lui mintală s-au inrautatit. Era păzit toată ziua de

Antonin Dvořák

membrii familiei. În cele din urmă a fost dus la un azil, unde a murit la scurt timp după aceea.
De îndată ce cehilor li s-a permis să producă, să joace şi opere în limba lor, Smetana a crezut că este de datoria lui să scrie o serie de opere cu caracter naţional. Operele sale s-au bazat pe istoria naţiunii şi legende.
Ciclul “Ma vlast” (Patria mea) face parte din operele numite “programatice” pline de eroism, şi de multe ori de descrieri ale naturii şi a zonelor rurale. Smetana a scris foarte mult şi pentru pian.  El a fost cel mai important compozitor ceh alături de Dvořák, ei fiind fondatorii muzicii moderne cehe.
Pionier al dezvoltării unui stil muzical care aproape că a ajuns să se identifice cu aspirațiile naționale de independență statală. Astfel, el este considerat în țara sa drept tatăl muzicii (naționale) cehe. Smetana a fost fondatorul muzicii cehe, dar cel care a popularizat această muzică a fost Antonin Dvorak (8 septembrie 1841-1 mai 1904). Smetana, Dvořák şi Leos Janacek sunt cei trei compozitori cehi, care s-au inspirat din folclorul ceh, făcând cunoscută traditia și sufletul acestui popor. 

Surse:
citaty.net
azquotes.com
altmarius.ning.com
coltulcultural.wordpress.com
monitorfg.ro
youtube.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

33 − = 25

Editorial
  • Dumnezeu nu face politică și nici preoții cu har nu pupă demagogi în fund

    Dumnezeu nu face politică și nici preoții cu har nu pupă demagogi în fund

    “Tineți cu tărie Ortodoxia… Noi trăim acum timpuri însemnate în Apocalipsă, cele despre care îngerul a strigat: “Vai de cei ce trăiesc!” – înainte de venirea lăcustelor. “Istoria ne arată că Dumnezeu conduce popoarele și dă lecții de morală întregii lumi”. Viața socială se măsoară cu anii, secolele, mileniile, dar …...citeste »

Ioana Pavelescu, singura elevă din Oltenița care a obținut media 10 la Bacalaureat: ”În momentul în care vezi rezultatul nu îți vine să crezi. Și te mai uiți o dată, să te asiguri că e corect. Și încă o dată…”

6 iulie 2021

Ioana Pavelescu, singura elevă din Oltenița care a obținut media 10 la Bacalaureat: ”În momentul în care vezi rezultatul nu îți vine să crezi. Și te mai uiți o dată, să te asiguri că e corect. Și încă o dată…”

Ioana Pavelescu a obținut media generală 10,00 la examenul recent de Bacalaureat. Ioana a împlinit pe 11 iulie vârsta majoratului și iată că la examenul maturității își demonstrează ei personal în primul rând, că studiul individual este important. Ioana nu are o rețetă secretă pentru această performanță deoarece munca susținută, munca în mod echilibrat a fost făcută cu răbdare, fără pauze prea lungi și urmând sfaturile părinților săi.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    Efectul Dunning-Kruger – de ce ignoranţii şi incompetenţii se supraapreciază …
Corespondenta la redactie