Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Ziua celor care rămân veșnic în amintirile și sufletele noastre

An de an, pe data de 1 noiembrie, credincioșii catolici, greco-catolici, ortodocși, protestanți, reformați din Transilvania, Banat și Maramureș celebrează „Luminația”, considerată a fi o sărbătoare a morților. Se spune că în această noapte sufletele morților vizitează lumea celor vii. În această noapte, cimitirele se transformă în adevărate oaze de lumină datorită lumânărilor aprinse pentru cei morți.

Sărbătoarea Tuturor Sfinților sau Toți Sfinții (în latină Sollemnitas Omnium Sanctorum, în franceză Toussaint, în spaniolă Día de Todos Los Santos, în germană Allerheiligen, în maghiară Mindenszentek, de la care derivă toponimul transilvan Mesentea), cunoscută și ca Luminația, este o sărbătoare creștină în care sunt sărbătoriți toți sfinții, cunoscuți și necunoscuți. De precizat că nu toți protestanții practică cultul sfinților, însă unele biserici luterane celebrează totuși această sărbătoare.
Copiii și chiar adulții sunt preocupați de pregătirea costumelor pentru noaptea de Halloween. Unii nu privesc cu ochi buni această sărbătoare, dar semnificația ei nu este alta decât cea a pomenirii sufletelor adormite. În plus, la origini, se află ritualul trecerii la perioada de iarnă, când predomină întunericul.

De Luminație, cimitirele se curăţă, se primenesc şi se îmbracă în straie de sărbătoare

Credincioşii ortodocşi îi comemorează pe Sfinţii Doctori Fără de Arginţi, tămăduitorii Cosma şi Damian, în prima zi a lui Brumar. Dar ardelenii țin tradiţia Iluminaţiei sau Luminația. Este vorba despre Ziua Morţilor, o sărbătoare catolică adoptată de mai toţi creştinii transilvăneni. Indiferent de rit, finele lunii octombrie îi găseşte în febra pregătirilor pentru „Luminaţie”. Cimitirele se curăţă, se primenesc şi se îmbracă în straie de sărbătoare, cu jerbe, coroane de flori, crenguţe de brad şi buchete, care mai de care mai frumoase. Astfel, sufletele celor dragi, plecaţi pentru totdeauna, vor găsi mai uşor calea către Rai.

Exact ca și în cazul sărbătorii de Halloween, originea sărbătorii morţilor îşi are rădăcinile în lumea celţilor. În religia ortodoxă, se pomenesc cei trecuţi în nefiinţă în zilele de sâmbătă, cu precădere în Postul Mare, la Moşi. Catolicii practică acelaşi ritual pe 1 noiembrie. De fapt, unele scrieri spun că ziua reprezintă un prilej de omagiere a eroilor în religia catolică. Sfânta Scriptură spune că cei ce au murit nu au trecut în nefiinţă, ci au „adormit întru Domnul”. În tradiţia Bisericii Catolice, o parte dintre sufletele celor morţi ajung în Purgatoriu. Acolo se curăţă de păcate pentru a putea intra în Rai. De aceea, Sfânta Liturghie conţine o ectenie. Este o rugăciune care cuprinde cereri speciale pentru cei plecaţi dintre noi.
Se ţin slujbe de pomenire, se fac praznice şi se împart pomeni pentru sufletele adormite. Cimitirele se luminează, mai ceva ca în noaptea Învierii, de la flăcările candelelor şi lumânărilor aprinse în dreptul fiecărui mormânt, chiar şi la cele părăginite, uitate sau ignorate de urmaşi. De fapt, Iluminaţia este o combinaţie de tradiţii, datorită numeroaselor familii mixte din regiunea Transilvaniei, căci pomenile sunt caracteristice numai ritului ortodox, în vreme ce sărbătoarea în sine le aparţine catolicilor. E o zi mare, care îi aduce acasă chiar şi pe cei stabiliţi peste hotare, pentru a fi alături de cei dragi. Spectacolul de lumini ce se poate viziona într-o astfel de noapte este greu de descris în cuvinte. La morminte, se adună familii întregi şi deapănă amintiri. De obicei, se întâlnesc şi cu alte cunoştinţe, aşa că poveştile de demult se întind târziu în noapte, la lumina liniştită a lumânărilor.

Luminația sau Sărbătoarea Tuturor Sfinţilor este urmată de Pomenirea celor răposați

Bulgarii, cehii, croaţii, germanii, italienii, maghiarii, polonezii şi slovacii din România ţin cum se cuvine, pe 1 noiembrie, Sărbătoarea Tuturor Sfinţilor. Evenimentul îşi are originea în practica Bisericii din Antiochia, menită să celebreze cu fastul cuvenit pe toţi martirii creştinătăţii, ştiuţi şi neştiuţi, în prima duminică după Coborârea Duhului Sfânt, crezându-se că tăria, curajul şi statornicia martirilor sunt opera Duhului Sfânt, promis şi dăruit bisericii de către Cristos Mântuitorul.
Din anul 835, papa Grigore IV a stabilit data de 1 noiembrie pentru această sărbătoare. Şi asta pentru că, la această dată, omul începe să se bucure de roadele muncii de peste an, are vreme de odihnă şi de reflectare. Printre Sfinţii pomeniţi în această zi nu se numără numai martirii, ci şi oamenii simpli, care şi-au trăit viaţa în credinţă, respectând poruncile Mântuitorului. După Sărbătorirea Tuturor Sfinţilor, pe 2 noiembrie, se face Pomenirea Credincioşilor Răposaţi.

În anumite sate, se mai păstrează obiceiul de a duce apă proaspătă la morminte, la Luminaţie, până la răsăritul soarelui. Dar numai copiii sunt demni să facă acest gest, căci sunt puri şi au suflete curate. Se spune că morţilor li se mai face sete şi trebuie să i se dea şi apă de pomană, pe lângă mâncare.

În bisericile orientale, anume cele ortodoxe și cele greco-catolice, prima duminică după Rusalii este Duminica Tuturor Sfinților, echivalentul sărbătorii Tuturor Sfinților din calendarul apusean.
În bisericile ortodoxă și greco-catolică ziua săptămânală pentru pomenirea generală a celor adormiți este sâmbăta. Din toate sâmbetele unui an bisericesc, două sunt consacrate în chip special pomenirii generale a morților: sâmbăta dinaintea Duminicii Lăsatului sec de carne și sâmbăta dinaintea Pogorârii Duhului Sfânt. Ele se numesc în popor Moșii (de iarnă și de vară) pentru că în ele facem pomenire părinților, moșilor și strămoșilor răposați.
În zonele de interferență apuseană credincioșii ortodocși și greco-catolici fac Pomenirea celor adormiți / Luminația în ziua de 1 noiembrie, la biserică, iar la cimitir în după-amiaza sau în seara aceleiași zile.
În Biserica Romano-Catolică Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposați are loc la 2 noiembrie. Mai demult ziua morților era reportată pe 3 noiembrie, dacă 2 noiembrie cădea într-o zi de duminică (formă extraordinară a ritului roman).

Editorial
  • Haosul dictaturii sărăntocilor și baricada rezistenței

    Haosul dictaturii sărăntocilor și baricada rezistenței

    Laura Suzeanu S-au jucat cu focul. Pentru un ordin. Ordin care a ascuns foarte posibil multe promisiuni, de viitor. Dar de fapt obediența specifică lipsei de orizont, cel mai sigur pentru salariul primit, cel din banii statului. Care Stat cine este? Cine este, domnilor jandarmi, aduși, cărați, intoxicați cu minciună, …...citeste »

Oltenița, la mâna PSD: După hectare întregi de terenuri înstrăinate, Țone continuă campania de vânzare

26 martie 2018

Oltenița, la mâna PSD: După hectare întregi de terenuri înstrăinate, Țone continuă campania de vânzare

Laura Suzeanu Pentru Țone vânzarea a orice se poate în Oltenița, de la terenuri, la spații și imobile sub diverse regimuri, a devenit preocuparea primordială, chiar vitală. După ce în ședința ordinară a Consiliului Local de luna trecută Hotărârea privind vânzarea unui spațiu comercial din Hala Oltenița nu a trecut, perseverent cum îl știm când este vorba de anumite proiecte nevotate în ședințe, primarul Petrică Țone a repus pe ordinea de zi Hotărârea. O fi repetiția mama învățăturii, dar aici depinde și ce se repetă, dar și ce se învață.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    Oul lui Columb (în italiană, “Uovo di Colombo”) este o expresie care …
Corespondenta la redactie