A început școala!! La unele instituții de învățământ, început de an școlar cu tam tam politic
Emoţii, bucurie, satisfacție, chef de școală la unii la alții tristețe, dorința de a mai fi măcar o săptămână de vacanță, îngândurați sau neliniștiți de cum va fi primul an de școală după ce au plecat de lângă învățătoare, şi toți pregătiţi cu buchete de flori, elevi mici și mari au venit la festivitatea de deschidere, unii singuri alții alături de părinţi sau bunici.
După o vacanţă de trei luni, elevii au îmbrăcat astăzi straie de sărbătoare: unii şi-au luat uniformele, alții au venit îmbrăcați la liber, şi-au echipat ghiozdanele şi au gustat emoţiile revederii cu colegii şi cadrele didactice ale şcolii.
La toate școlile din municipiu mesajele de bun venit au fost în primul rând cele din partea directorilor de școli, apoi din partea altor profesori, sau preoți invitați să susțină ceremonia de Te Deum.
La Liceul ”Neagoe Basarab” cei mici se pierd printre cei mari. Aici elevii claselor de gimnaziu își așteaptă sfioși diriginții, cei din clasa a V-a să-și cunoască profesorul ce le va fi călăuză 4 ani dar și colegii de clasă sau ceilalți profesori, alții nerăbdători să-și revadă diriginții, colegii, profesorii. Sentimentul de noutate și schimbare este trăit și de elevii claselor a IX-a care ne declară că sunt extrem de fericiți de rezultatele examenului și de profilul la care s-au înscris, dar există și o parte încă neacomodată cu acest nou început.
La deschiderea festivă au luat parte, alături de conducerea liceului și profesori, un reprezentant al Inspectoratului Școlar Județean Călărași și primarul Petre Țone, doi preoți care au ținut slujba, un polițist.
Luni, 15 septembrie, anul şcolar 2014-2015 începe fără manuale noi pentru clasele I şi a II-a şi fără schimbări la examenele naţionale şi admiterea în liceu, dar cu un regulament ce integrează reguli de conduită în unităţile de învăţământ, un contract educaţional cu părinţii şi obligaţii pentru profesori şi elevi.
Părinți, tineri și copii invitați să priceapă mesaje cu iz electoral
Probabil ca mulți dintre elevii de liceu dar mai ales cei de gimnaziu, nu percep încă mesajele venite din partea unui reprezentant al unui partid care îndeplinește funcția publică de primar.
Ecaterina Andronescu a promis depolitizarea învățământului, pe agenda de lucru a ministrului Educației Remus Pricopie se află și acest punct, dar se pare că toate sunt numai teorie pentru că politicul în România are nevoie de cât mai multe ramificații, de cât mai multă subordonare, de cât mai multe instituții sclave unei ideologii, de cât mai mulți adepți la politica ce se practică. În România unde legile sunt anapoda iar conținutul lor doar de partea politicienilor, sistemul de învățământ se pare că va rămâne mult timp tributar unei ideologii. Ziua când un director va fi ales de un consiliu profesoral sau de părinți, când un director de școală va fi ales democratic pe criterii de performanță este departe. Ziua când profesori sau elevi nu vor mai fi intoxicați cu mesaje politice și trimiteri la anumite persoane din politică implicate în lupte electorale, este departe.
Într-adevăr, un reprezentant al unei administrații sau un reprezentant centrat perfect pe domeniul legat de învățământ, un oficial, un personaj care să țină un speech elegant și să aducă un standard cochet în timpul unei ceremonii, poate deveni o emblemă dar depinde de persoană și cu specificația ca un discurs sau o prezență să nu reprezinte un mesaj electoral, o invitație voalată la a merge și vota pe cel numit în discurs mai ales când este an electoral, o tactică ca cei ce ascultă profesori sau părinți să opteze pentru un anumit partid, bineînțeles aflat la putere, și să devină dintr-odată fani PSD spre exemplu pentru că exemplul a fost dat astăzi.
Dacă fosta administrație locală oltenițeană a susținut și a fost un real suport financiar pentru școlile și liceele din Oltenița, fără să țină însă la emfaza electorală în licee, cu o prezență uneori la festivități școlare doar oficială dar fără a politiza un eveniment marcant, actuala administrație copiază un alt model Asiatic se pare. Actuala administrație a reușit să politizeze un eveniment unic din viața unor copii și părinți, amintind de un prim ministru într-un text greu de înțeles.
După ce fiecare mesaj transmis a fost mai mult sau mai puțin înțeles ori auzit, a urmat un moment plăcut elevilor. Directorul adjunct al Liceului Basarab, prof. Mariana Biteș, a anunțat și o predare de ștafetă între absolvenții clasei a VIII-a și bobocii clasei a V-a. Astfel, prof. Cucuianu Marcela a prezentat mascota. ”Ne-am numit Dunărea Albastră. După cum vedeți eclipsa de soare a apus, dar pe cer a apărut un nou soare. Așa am numit clasa a VIII-a care a terminat, iar acum Dunărea Albastră.” declară profesoara de matematică Marcela Cucuianu. Absolvenții clasei a VIII au predat elevilor de clasa a V-a ”Cheia Clasei” și ”Jurnalul Călător”, simbolurile concepute de aceste generații conduse de profesoara Cucuianu.
La final, toţi elevii au fost poftiţi în sălile de clasă.
Depolitizarea doar în vorbe și atât
Sindicatele din învățământ cer depolitizarea pentru ca învățământul să devină unul de calitate. A schimba un director, un inspector după pofte și interese politice, poate aduce prejudicii grave școlii și care să se vadă în timp mulți ani, care să schimbe cursul și situațiile școlare, de cele mai multe ori să fie numiți directori sau inspectori în funcții pe care să nu le poată onora sau cărora să nu le facă față din incompetență, slabă pregătire sau incapacitate, din ignoranță.
Debirocratizarea, depolitizarea sua descentralizarea reala a tuturor instituțiilor de învățământ sunt necesare pentru ca România să devină o țară normală, principala vină pentru înapoierea economică constatându-se că este centralizarea excesivă, pentru ca ea generează corupţie şi ineficienţă.
Se înfiinţează posturi ca răsplată pentru clientele politice, elevii stau şapte ore pe zi la şcoală, iar apoi ar avea nevoie de alte cinci ore pe zi ca să-şi facă temele. În licee se predau materii care în alte ţări se învaţă la universităţi, iar profesorii, fiindcă sunt slab pregătiţi, nu au niciun interes să se ocupe de copii cu adevărat. Sistemul e imprevizibil. Directorii de şcoli sunt numiţi de primari în coabitare cu alți politicieni din structură, ministerul trimite ordine la inspectoratele judeţene, acestea la centrele şcolare, centrele la şcoli, iar şcolile la profesori, în loc ca ministerul să elimine intermediarii scump şi inutil plătiţi, ș.a.m.d. Cam acesta este sistemul românesc îmbâcsit, complicat, exagerat de greoi, ilogic.
Să vedem și care este Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar ce pare o premieră a ultimilor zece ani pentru şcolile din România.
Proiectul acestui regulament, făcut public de Ministerul Educaţiei, include atât prevederi privind conduita cadrelor didactice şi a elevilor, cât şi obligaţii ale părinţilor, una dintre acestea fiind aceea de de a asigura, conform prevederilor legale, frecvenţa şcolară a copilului în învăţământul obligatoriu şi de a lua măsuri pentru şcolarizarea acestuia, până la finalizarea studiilor.
În privinţa profesorilor, aceştia trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil, fiindu-le interzis să desfăşoare acţiuni care pot afecta viaţa intimă, privată şi familială a elevilor.
Conform aceluiaşi regulament, elevii nu vor mai putea folosi telefonul mobil în timpul orelor şi, totodată, le va fi interzis să deţină, să consume sau să comercializeze, în şcoli şi în afara acestora, droguri, substanţe etnobotanice, băuturi alcoolice, ţigări şi să participe la jocuri de noroc.
Regulamentul prevede şi că unităţile de învăţământ preuniversitar vor încheia un contract educaţional cu părinţii sau tutorii copiilor, în care vor fi stabilite drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor, iar neîndeplinirea obligaţiilor asumate de şcoală va constitui abatere disciplinară.
Manuale noi la clasele I şi a II-a, în aşteptare
Tot din anul şcolar 2014-2015, elevii claselor I şi a II-a ar urma să înveţe după manuale noi, inclusiv în variantă digitală. Pentru realizarea acestora, Ministerul Educaţiei a organizat o licitaţie, care a fost însă contestată de unele edituri.
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a decis, la 10 septembrie, continuarea procedurii pentru reevaluarea ofertelor depuse în cadrul licitaţiei pentru realizarea manualelor şcolare, după ce trei contestaţii au fost admise, şase admise în parte şi două respinse.
O zi mai târziu, Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a susţinut că întârzierea noilor manuale pentru clasele I şi a II-a este din vina “celor care au blocat procedura” şi a asigurat elevii, cadrele didactice şi părinţii că acestea acestea vor ajunge în şcoli imediat ce licitaţia se va finaliza.
“Ministerul Educaţiei Naţionale anunţă că procedurile de licitaţie pentru achiziţionarea de manuale noi – pe hârtie şi digitale -, destinate claselor I şi a II-a, continuă. MEN a luat act de Decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi va face ajustările necesare, acolo unde acest lucru s-a dispus. MEN asigură elevii, părinţii şi dascălii că manualele vor ajunge în şcoli imediat ce procedura de licitaţie se va finaliza şi că instituţia face toate demersurile pentru ca acest lucru să se întâmple cât mai repede, respectând, însă, termenele legale”, s-a arătat într-un comunicat remis de MEN.
În aceste condiţii, prima zi de şcoală a fost fără manuale noi. Elevii nu pot învăţa după manuale vechi, dar programa nouă va fi respectată şi în primele zile se va face recapitulare.
Laura Suzeanu
Lasă un răspuns