Adu roadă unde ai fost chemat să lucrezi.
Adu roadă unde ai fost chemat să lucrezi.
Sfârşitul cheamă un nou început.
În viaţa fiecăruia dintre noi există un drum al Damascului.
Iubirea este principiul vieţii şi Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne revelează iubirea şi viaţa în iubire, de la obârşia ei divină.
Înainte de a-ţi da crucea pe care o duci, Dumnezeu a privit-o cu ochii Săi cei preafrumoşi, a examinat-o cu raţiunea Sa dumnezeiască, a verificat-o cu dreapta Sa neajunsă, a încălzit-o în inima Sa cea plină de iubire, a cântărit-o cu mâinile Sale pline de afecţiune, ca nu cumva să fie mai grea decât o poţi duce. Şi după ce a măsurat curajul tău, a binecuvântat-o şi ţi-a pus-o pe umeri. Deci o poţi duce! Ţine-o bine şi urcă pe Golgota spre Înviere!
Toate socotesc jertfa piatra de temelie pusă de Dumnezeu existenţei noastre.
În faţa sublimului devii sublim.
Jertfa, în substanţa ei spirituală, este iubire. Jertfa e şi conştiinţa; este cunoaşterea precisă a unui ţel superior căruia mă devotez. Nu este oarbă, ci totdeauna este luminată de adevăr. Jertfa e, de asemenea, libertate. Jertfa, ca deschidere a noastră către Dumnezeu şi către lume, ca autodăruire, este, în esenţă, expresia cea mai deplină a iubirii care ne defineşte fiinţa.
Jertfa, în substanţa ei spirituală, este iubire.
Iubeşte pe păcătos, urăşte păcatele lui.
Ignoranţa este un păcat foarte grav, căci un creştin autentic nu poate fi prost.
Jertfa e neplăcută numai din pricina căderii noastre, altminteri jertfa e dăruire, nu renunțare! de pildă, cu ce bucurie îi dăruiește mama o banană copilului său!
Constantin Galeriu
Când predica, îşi desfăcea adeseori mâinile. Le desfăcea larg, de parcă dorea să îmbrăţişeze cu ele tot văzduhul şi, cu el, şi pe cei din biserică. În veşmântul cel auriu părea un vultur gata să-şi ia zborul către înalt. Aşa a rămas în memoria tuturor. Ca un mare predicator. Atât de mare, încât părea singurul în atmosfera cenuşie a Bucureştiului de sfârşit de secol şi mileniu. Dacă intrai în biserică să-l asculţi, vocea sa te ţintuia în loc. Era gravă, amplă, cuprinzătoare, cu profunzimi de nebănuit. Te puteai adăposti în sunetele ei. Ţi le puteai face rugăciune. Avea în ea deschiderea notelor de orgă şi puterea tunetului de dinainte de furtună. În timpul predicilor, vocea aceasta, maiestuoasă şi grea, se înălţa dinspre altar, plutea deasupra capetelor tuturor şi ieşea apoi, năpraznic, prin porţile bisericii, direct în uliţă, pierzându-se printre casele vechi de pe strada Sfântul Silvestru.
Aici îi alina pe bătrânii care stăteau pentru o clipă să o asculte, le aţinea drumul spre piaţă precupeţelor guralive, îi îmbăta pe studenţii care veneau să o soarbă ca pe un elixir al tinereţii veşnice şi-i fericea până şi pe ţiganii de mahala bucureşteană, fericiţi că predicile părintelui îi pot feri de blesteme. De priceput pricepea câte ceva toată lumea.
A fost unul dintre cei mai importanți duhovnici ai Ortodoxiei române, preot și profesor de teologie.
Constantin Galeriu s-a născut la 21 noiembrie 1918, în satul Răcătău-Răzeși, comuna Răcătău, județul Bacău, în familia unor țărani. Urmează școala primară în comuna natală, seminarul teologic „Sf. Gheorghe” din Roman (1930-1938), Facultatea de Teologie din București (1942), doctorand la Institutul de Teologie Universitar (1960), doctor în teologie (1973).
Între anii 1943-1947 este preot în satul Podu Văleni, județul Prahova, apoi preot la Parohia „Sf. Vasile” din Ploiești (1947-1973), transferat ca „spiritual” la Institutul Teologic Universitar, București (1973-1974), lector (1974-1977) și profesor titular (1977-1991) la același institut. Din 1992 este profesor consultant și conducător de doctorat la Universitatea București. De la 1 ianuarie 1990 este numit vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.
Pe data de 13 august 1999, Constantin Galeriu a primit titlul de „Cetățean de onoare al Municipiului Bacău”, prin hotărârea Consiliului Local nr. 134. Părintele Constantin Galeriu a fost unul dintre cei mai importanți învățați și rugători ai Bisericii Ortodoxe Române. Din 1974 este preot paroh al bisericii Sfântul Silvestru din București. Din cauza convingerilor sale religioase și umanitare, a fost întemnițat de mai multe ori în anii 1950 și 1952-1953.
În vara lui 1989, este atacat pe la miezul nopții de 8 spre 9 iulie, legat și bătut întreaga noapte. Pretextul ar fi fost – chipurile – banii, dar de fapt se căutau manuscrise recente de-ale părintelui, scrieri subversive împotriva guvernului (deși spiritualitatea și teologia dansului nu au prea multe în comun cu ordinea socială și politică).
Părintele Galeriu era când eruditul profesor universitar, când preotul sfânt, mustind de har, când, pur şi simplu, bătrânelul cel bun ca pâinea caldă, care se descălţa de pantofi şi venea acasă în picioarele goale, pentru a milui vreun sărman. Şi mai era ceva. Părintele Galeriu nu era niciodată singur. Întotdeauna venea însoţit. Nu la oameni mă refer, ci la o iradiere tainică, învăluitoare şi caldă, care se revărsa din anteriul negru, de pânză simplă, din ochii adânci, adumbriţi de sprâncenele stufoase, din trupul scurt şi noduros, de ţăran moldovean, din barba patriarhală, din gesturile largi, din toate şi din nimic. Prezenţa aceasta discretă, mai mult decât cunoştinţele sale teologice uimitoare, mai mult decât mintea sa ascuţită, care-ţi răspundea pe loc la cea mai chinuitoare problemă a vieţii, prezenţa aceasta a fost taina vieţii lui. Pe ea au căutat-o milioanele de oameni care s-au prăbuşit obosiţi sub epitrahilul său pentru a învia în câteva clipe, redescoperindu-se mai altfel, mai altcumva. Pentru că părintele avea un dar mare, incomensurabil. Acela de a găsi în orice preocupare a noastră, oricât de măruntă – un ţel, în orice icnet – o rugăciune, şi în orice om – un copil al lui Dumnezeu. Odată ajuns în faţa lui erai salvat, câştigat definitiv pentru Dumnezeu.
Ani mai târziu, la bătrâneţe, va povesti cum mama adăsta cu ei în nopţile de iarnă, călăuzindu-i în lumea poveştilor, şi cum călugări pelerini, veniţi de la mânăstirile nemţene, poposeau uneori în casă, istorisindu-le isprăvile grozave, pline de minuni, ale sihaştrilor de odinioară. Trebuie că aceste două lumi, cea fantastică şi cea sfântă, s-au îngânat în mintea sa de copil. Iscusinţa de a dezvălui adevăruri tainice şi profunde s-a copt lin la focul nopţilor de iarnă şi sub umbra magică a monahilor peregrini, şi a rodit mai târziu în predicile care-i vor uimi, deopotrivă, atât pe oamenii simpli, cât şi pe cărturari. Părintele însuşi spunea – “am prins şi eu ceva îndemânare şi tâlc de la mama”. Muiat în credinţă şi în tradiţia neamului, sufletul său s-a alcătuit din acelaşi aluat cu al strămoşilor săi răzeşi – simplu şi neprefăcut, trainic şi smerit, înzestrat cu o înţelepciune adâncă, în măsură să dea seama de lucrurile mari ale lumii.
În acei ani, micul Constantin l-a cunoscut pe Dumnezeu. Domnul răzeşilor, “drag şi bun”, care vine să colinde cu Moş Crăciun satele moldoveneşti, râzând de năzbâtiile copiilor, căinându-i pe sărmani şi fulgerând pedepse pentru boierii nemilostivi. Icoana aceasta a dumnezeirii îi va fi covârşit sufletul şi-i va fi călăuzit primele rugăciuni. Când a sosit vremea să fie dat la şcoală în ciclul gimnazial, micul Constantin a vrut să meargă la seminar. Dorea să ajungă preot. E greu să pătrundem acum în subţirimea de gând care l-a călăuzit de mic copil pe această cale anevoioasă. Dar ştim cu certitudine că în inima lui se aprinsese un foc. Părintele Galeriu spunea că Dumnezeu i-a încălzit “odrasla harică” încă din acei ani. Timpul va dovedi că flacăra aprinsă în copilărie s-a transformat la maturitate într-un rug.
Pentru el, cunoaşterea nu era mărginită de gândire şi nu se oprea îngheţată la un şir de raţionamente reci. Era mai degrabă vedere interioară, împărtăşire de har. “Darurile lui Dumnezeu”, spunea părintele, citându-l pe Sfântul Grigorie Palama, “sunt ochi duhovniceşti cu care poţi privi întregul Univers”. Şi aceşti ochi i s-au deschis de timpuriu.
La facultate, a avut parte de câteva întâlniri providenţiale, care i-au cristalizat experienţa din timpul seminarului. A studiat cu mitropolitul martir Irineu Mihălcescu (înlăturat din scaun şi apoi ucis de comunişti), cu Theodor M. Popescu (închis şi apoi ucis de acelaşi regim) sau cu Nichifor Crainic (şi el deţinut politic, cu care avea să-şi dea lucrarea de licenţă). Teolog şi poet, membru al Academiei Române, cel din urmă avea să-i fie lui Constantin magistrul prin excelenţă. Tânărul a fost contaminat de verva şi talentul oratoric al îndrumătorului său, de preocupările pentru ascetică şi mistică, de felul poetic în care îşi turna concepţiile teologice.
Crainic a fost un mărturisitor al credinţei căruia nu i-a fost teamă de regimul comunist. L-a iubit pe tânărul Galeriu, oferindu-i chiar o bursă în Germania, la finalizarea studiilor. Din păcate, părintele nu a putut să o fructifice, pentru că România era în plin război şi a trebuit să plece în armată. Era un răzeş şi înţelegea să-şi slujească neamul la fel cum o făcuseră strămoşii săi. Şi-a făcut stagiul militar şi, cu facultatea terminată, s-a gândit să părăsească viaţa de mirean, intrând într-o mânăstire. Dragostea pentru Sfinţii Părinţi, imaginea luminoasă a călugărilor nemţeni care-i marcaseră copilăria vor fi contribuit la această alegere.
Dar pronia îi rânduise un alt drum. Tatăl său, un om tare evlavios, care-şi rupea de la gură pentru a milui pe sărmanii satului, nu a fost de acord. I-a spus scurt şi aspru – “Nu băiete! Nu vei intra în mânăstire! Te vei căsători şi vei face copii, pentru a duce mai departe numele de Galeriu”. Constantin îşi iubea tatăl nespus de mult, aşa că s-a supus.
În timpul facultăţii, obişnuia să predice la biserica Zlătari, unde slujea părintele Toma Chiricuţă.
Toată lumea îl vrea numai pe părintele Galeriu! Iar Părintele nu refuză pe nimeni, căci se călăuzeşte după un principiu pe care-l rosteşte adesea şoptit, ca pentru sine: „Pot să renunţ, dar nu pot să refuz!”. Părintele a realizat că odată cu intrarea în preoţie viaţa nu-i mai aparţine, iar credincioşii, simţind dăruirea totală a păstorului, îl cauta fără teama refuzului. Care sunt, de fapt, motivele acestei preferinţe adesea exclusiviste? Ce-i determină pe creştini să străbată zeci, uneori sute de kilometri pentru a-l vedea şi asculta? De ce este atât de solicitat pentru slujbe, atât particulare, cât şi publice?
De ce este chemat atât de stăruitor spre a ţine conferinţe în Bucureşti, în mai toate oraşele din ţară şi în importante centre culturale din străinătate?
De ce reprezentanţii mass-mediei, în general grăbiţi şi foarte ocupaţi, stau câteodată ore sau zile în şir, cu o răbdare de care ei înşişi nu se credeau în stare, pentru a-i lua Părintelui un interviu, fie şi numai de 5 minute? Acestor întrebări nu se poate răspunde, desigur, într-un spaţiu jurnalistic limitat, dar se poate da, totuşi câteva indicii. Fără îndoiala, nota dominantă a faimei Părintelui originalitatea omiletică.
Părintele Galeriu este un predicator de excepţie, recunoscut ca atare nu numai de enoriaşi, între care se numără şi intelectuali de marcă ai Bucureştiului, ci şi de studenţii care l-au avut profesor, totodată de toţi preoţii care îl cunosc. Dimensiunea omiletică a personalităţii Părintelui nu poate fi, însă, apreciată izolat. Părintele este, deodată, un slujitor impecabil, un duhovnic înţelept şi răbdător, un profesor de teologie de vocaţie. Aceste calităţi nu-l determină să fie un om retras, distant, intangibil.
Părintele este de-o simplitate pilduitoare, dublată de o solicitudine fără margini: stă de vorbă, nediscriminator, cu tanti Lenuţa (venită la Biserică pentru a-i „explica” pe îndelete câte defecte are „ingratul” ei ginere, ori de câte „făcături” e în stare vecina…), sau cu un important om de stat, care aşteaptă docil la rând pentru a-i cere sfat în probleme de care depinde uneori soarta ţarii.
Părintele ştie şi mărturiseşte adesea că pentru cel venit să-i ceară cuvânt, indiferent cine ar fi, problema pentru care vine este cea mai importantă din lume. Şi părintele o tratează ca atare. De aceea, mai ales când spovedeşte, miezul nopţii îl găseşte aproape întotdeauna în Biserică.
Un accident cerebral l-a prăbuşit. Şi-a revenit cu greu. Din altar, vocea i se auzea ca niciodată, stinsă, plăpândă, parcă de pe cealaltă parte a lumii. A mai trăit aşa aproape un an. Apoi i-a fost din nou rău. Era în anul 2003, chiar în postul Adormirii Maicii Domnului, pe care o preţuia nespus. În zilele acelea a avut un vis. Se făcea că este într-o grădină superbă şi acolo a întâlnit-o pe Prea Curata. Ea i-a spus doar atât – “Eşti binevenit!”. Vestea aceasta, că este aşteptat în împărăţiile luminii, l-a bucurat şi l-a întărit. Într-o dimineaţă, s-a trezit mai vioi decât de obicei. S-a uitat la soţia sa şi i-a spus: “Ce chip luminos ai!”. Au fost ultimele cuvinte pe care i le-a adresat. A intrat apoi în comă şi s-a stins două zile mai târziu, pe 10 august. La înmormântarea lui au venit mii de oameni, de la preşedinţi de stat şi până la ţiganii umili care veneau să-i ceară binecuvântare. Înainte de a fi aşezat în mormânt, deşi era senin, soarele s-a înconjurat de un cerc straniu, ca un curcubeu, vestind plecarea din lumea aceasta a unui uriaş al Duhului. De atunci, spun ucenicii, în pofida secetei, florile de pe mormântul său nu s-au veştejit niciodată.
Premii și distincții
- Premiul Senatului Universității din București (1942);
- Distincția bisericească „Sachelar” oferită de Patriahul Nicodim (1947);
- Disticția bisericească Iconom Stafrofor acordată de patriahul Iustinian (1976);
- Premiul revistei Flacăra (1990);
- Titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Ecologice din București (1992);
- Diploma de Onoare a Societății Academice “Titu Maiorescu” (1993), precum și mai multe distincții bisericești;
- Ordinul național Steaua României în grad de Ofițer (1 decembrie 2000) „pentru slujirea cu cinste, evlavie și dragoste de oameni a cuvântului lui Dumnezeu”.
- Premiul „Ion Petrovici” al Academiei Române pe anul 2001, acordat post-mortem pe 19 decembrie 2003.
Opera
- Iubirea dumnezeiască și judecata din urmă – 1959
- Mitropolitul Filaret al Moscovei ca teolog – 1960
- Rabindranath Tagore, poet și filosof indian – 1961
- Mahatma Gandi – spiritualitatea creștină și problemele vremii – 1962
- Sensul creștin al pocăinței – 1967
- Jertfă și răscumpărare, teza de doctorat a lui Constantin Galeriu – 1973
- Problemele actuale în religiile creștine – 1975
- Chipul Mântuitorului Iisus Hristos în gândirea lui Mihai Eminescu – 1991
- Dialoguri de seară- Părintele Galeriu în dialog cu Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu și Sorin Dumitrescu, Editura Harisma, 1991
- Talcuiri la mari praznice de peste an, Editura Anastasia, 2001
- Tatăl Nostru, Editura Harisma, 2002
- Cu Părintele Galeriu între Geneză și Apocalipsă – Convorbiri realizate de Dorin Popa, Editura Harisma, 2002
- Cartea celor nouă Fericiri, Editura Harisma, 2004
- Astãzi, Editura Harisma, 2004
Lucrări în străinătate:
- Sacrifice et Redemption, in “Contact’s Revue de l’Orthodoxie” nr. 3/1976 – Paris
- The Structure of Sacrifice, in “Sf. Vladimir’s Theological Quarterly” nr.1 – New York 1986
Interviuri
- Ezoterism si exoterism in crestinism, 25 iulie 2012, Andrei Pleșu, CrestinOrtodox.ro
- Despre rău, 25 iulie 2012, Andrei Pleșu, Sorin Dumitrescu, CrestinOrtodox.ro
- Despre ucenic si duhovnic, 25 iulie 2012, Andrei Pleșu, CrestinOrtodox.ro
“Părintele Galeriu, când vorbeşte, te conectează la Dumnezeu. În comparaţie cu el, ceilalţi preoţi nu predică, silabisesc… Eram odată cu nişte tineri, nu mai ştiu despre ce le vorbeam, şi unul sare şi îmi zice admirativ: «Domnule Ţuţea, vorbiţi de parcă aţi fi Părintele Galeriu!». Eu, care înclin să mă cred genial, eram gata să mă supăr… Pe urmă, gândindu-mă mai bine, m-am simţit onorat!” (Petre Țuțea)
“După ce am auzit prima predică a Părintelui, m-am dus în continuare şi în celelalte duminici, aşa cum se duce însetatul la izvor. Există fiinţe alese care-şi lasă amprenta în cei cu care se întâlnesc. În mine, Părintele Galeriu şi-a lăsat amprenta. Pentru totdeauna.” (Mihai Șora)
“Pe lângă preot şi profesor, Părintele Galeriu a fost un om de rară şi aleasă omenie. A fost un om între oameni. Generos până la jertfă, altruist până la iertarea şi iubirea vrăjmaşilor, răbdător până la uitarea de sine, înţelept şi echilibrat în toate, Părintele Galeriu a fost şi a rămas un adevărat «Părinte» şi «duhovnic», dăltuind în sufletele studenţilor şi ale enoriaşilor săi adevărate caractere creştine… Nu ştim dacă se va mai naşte sau repeta curând un asemenea om şi preot ca Părintele Galeriu, căci, în persoana sa, Dumnezeu a aşezat din plin daruri şi virtuţi pe care le-a cultivat cu grijă şi stăruinţă. A fost un simbol al Bisericii Ortodoxe Române.” (Virgil Cândea)
Surse:
fericiticeiprigoniti.net
ro.wikipedia.org
autori.citatepedia.ro
youtube.com