La Oltenița, Enel întinde coarda, consumatorii se irită, aparatura se strică, nervii se agită și nimeni nu se implică
de Laura Suzeanu
Realitatea zilelor noastre ne demonstrează în continuare cum reprezentanții Enel profită de monopolul pe care îl au pe piață și cum își bat joc fără pic de resentimente sau conștiință de clienții săi, adică tocmai cei care-i plătesc.
Despre sincopele la distribuție am mai scris și după cum am observant, la Oltenița nimic nu se remediază. Ba, dimpotrivă, defecțiunile se generalizează.
Membrii echipelor de intervenție rămași aici (sau ”echipa operativă” cum i se mai spune) trimiși să rezolve problemele se mulțumesc să ridice neputincioși din umeri dacă sunt întrebați ce se întâmplă și până la urmă pe bună dreptate căci ei sunt numai simpli executanți, angajați care mănâncă și ei o pâine. Punctul de lucru de aici a fost închis.
Dar oare la Oltenița mai funcționează ceva în ultimii 3 ani și mai ales în anul de grație 2015?
Oare cât timp va mai exista acest orășel pe hartă, în condițiile în care în carnețelul zilnic cu notițe diverse și vocabular, oltenițenii nu au găsit notat pentru a fi bifată următoarea observație: ”Alege-ți omule un primar care să te reprezinte cu adevărat și care să se lupte pentru interesele tale mai mult decât pentru interesele lui”????
“Este un cablu pe care nu putem să-l înlocuim. Eu nu am nicio vină. Ridic o siguranță și cât ține, ține…Asta este”, avem răspunsul celor rămași să îndrepte situațiile. Se pare că „Asta este” reprezintă replica celebră a celor săraci în vorbe sau care se resemnează fără drept de apel.
De mult timp, Enel se joacă la butoane în Oltenița și când spunem ”se joacă”, ne referim de fapt la disprețul, dezinteresul manifestat față de consumatori. Aici au rămas numai operatorii, sediul altădată ce bâhâia de angajați, a dispărut. În ultimele zile s-a exagerat cu întreruperile de curent electric, întregul lanț ce generează prăbușirea amintită duce la alte defecțiuni. Internetul de asemenea se leagă de rețelele electrice. De multe ori, rețelele de internet sunt afectate de cele electrice, ajungându-se la alte situații neplăcute.
Pe banii noștri, distribuitorul de energie electrică ne sfidează
Respectul faţă de consumator scade pe zi ce trece direct proporţional cu şansele acestuia de a apela la o firmă concurentă. Profitând așadar de privilegiul special pe care îl deţin pe piaţă, reprezentanţii Enel au un talent extraordinar de a-şi bate joc de plătitorii de facturi. Când îţi este lumea mai dragă… „cade curentul”… Dacă nu cade să te fâțâie așa și să-ți toace nervii, bașca pericolul de a-ți defecta orice produs electronic din casă, se produc fluctuații de curent.
Așa nevoia învață pe oltenițeni la variante care mai și costă. Pentru unii, ele sunt imposibil de folosit, dar pentru cei care-și permit, ele pot funcționa foarte bine. Ne referim aici la generator de curent sau stabilizator de centrală termică ori UPC la calculator.
Economia de piață este în strânsă legătură cu evoluția și dezvoltarea economică, însă în România ea are alte înțelesuri și percepții diferite, este văzută ca ”un jaf la drumul mare”.
Mult mai grav este că Enel nu anunță niciodată defecțiunile, penele de curent. Ba mai mult decât atât, de multe ori dezinformează. Dacă altădată mai aveai cui să te plângi la sediul din Bd. 22 Decembrie, chiar dacă o făceai de formă era măcar o formă de a-ți crea un confort psihic de moment, acum nici măcar atât nu mai există. La plecarea lor de aici, primarul Petre Țone nu a intervenit în niciun fel, nici măcar pe lângă personajul Munteanu, deși pe undeva o putea face. Dacă varianta aceasta nu era valabilă, o alta sigur ar fi fost de abordat: aceea ca Țone să pună niște condiții distribuitorului la plecare, pentru ca serviciile Enel să nu se joace cu nervii celor pe care el îi reprezintă.
Oltenițeanul este rupt de lume în ultimul timp, dar mai ales de lumea civilizată.
Linia cu Enel solicitată mai mult decât semaforul pe roșu
Oltenițenii au înroşit în ultimele zile telefonul Enel-ului solicitând informaţii cu privire la pene de curent. Și totul, dar absolut totul pleacă de la lipsa de profesionalism și de datorie, de la lipsa de onoare a celor ce ne oferă serviciile plătite de noi cu mult peste ce ar fi ele, cu facturi ce duc la infarct şi o mulţime de alte gafe şi bâlbâieli, de la nesimțire pur și simplu. ENEL îşi tratează clienţii cu cea mai profundă lipsă de respect. ”Ne-am aşteptat ca odată cu privatizarea companiilor de distribuţie, calitatea serviciilor să crească, dar nu a fost aşa. Ar trebui ca aceste companii să respecte standardele europene şi pe piaţa din România, să-şi revizuiască politica, chiar dacă banul e ochiul dracului și România cu cei care încalcă legile sunt fruntași”, declară unul dintre consumatorii oltenițeni.
Pe lângă aceste grave defecțiuni de organizare, în afara faptului că facturile depășesc orice limite și sunt calculate cu mare tupeu, consumatorii se lovesc și de greutăți în ceea ce privește sesizările lor. În primul rând mulți nu știu cum să se revolte direct față de cei cre conduc instituția, alții cum să rezolve neregulile din sistem. ”Rămâne justiția. Dar pentru asta e nevoie de bani, nu mai vorbim de timp și la cum merg toate în România, și cum se tergiversează, slabe speranțe să reușim. Ați văzut, până și bulgarii ne-au luat-o înainte??” ne spune un alt consumator, patron de firmă.
În ultimii ani, nemulțumirea în rândul consumatorilor față de serviciile de distribuție a crescut constant. Statutul de monopol stă la baza unor astfel de servicii deplorabile. Probleme de ordin tehnic sau de relaționare cu clienții au fost dezvăluite în spațiul public și în mediile sociale. Deși se încasează facturi uriașe, deși serviciile lasă de dorit, oltenițeni care manifestă dezaprobare față de furnizorul de energie electrică, nimic nu se schimbă. Nici investiții nu se fac, nici nu își despăgubesc clienții pentru pagubele suferite în urma accidentelor electrice.
Enel are metode pentru a împiedica demersurile de despagubire
Potrivit mai multor surse, aflăm că în cazul în care un aparat electric se strică din cauza rețelei, Enel îl repară sau îl înlocuiește, doar dacă este prezentată factura de achiziție pe numele titularului de contract cu Enel. Aici apar două aspecte:
– calitatea licită a bunurilor se prezumă, este abuzivă solicitarea Enel din punct de vedere juridic;
– în cazul în care bunul a fost cumpărat de soția titularului de contract, nu se acordă despăgubiri. Enel se bazează pe faptul că nu titularul cumpără toate bunurile dintr-o gospodărie.
Apoi, mai avem situații când branșarea la rețea poate dura până la șase luni. De asemenea, Enel poate scăpa și pe motiv că angajații săi au un comportament abuziv sau obraznic. La montarea de contoare defecte, pierderile sunt suportate de clienți. O altă șmecherie folosită să scape este lipsa de investiții în mentenanță și echipamente. La emiterea de facturi cu sume mult mai mari decât cele justificate prin consumul real, clientul este obligat să le plătească și să accepte regularizarea ulterioară, astfel că rămâne totul suspendat. O altă metodă aruncată în față este calitatea proastă a transformatoarelor din mediul rural, care asigură tensiuni de 140-170 de volți, deși contractele sunt pentru 220V.
În perioada 2005-2007, Electrica a vândut filialele Dobrogea, Banat și Muntenia Sud către Enel, cea din Moldova către E.ON și filiala din Oltenia către CEZ.
Pe data de 1 octombrie anul trecut, Constantin Niţă, ministrul delegat pentru energie, a afirmat că Enel, E.ON şi CEZ nu şi-au îndeplinit obligaţiile din contactele de privatizare şi exportă profiturile în țările de origine. Întrebat dacă există riscul ca aceste companii de distribuţie să fie naţionalizate, aşa cum s-a întâmplat în Ungaria, el a răspuns: ”Întotdeauna există riscuri”.
Lasă un răspuns