La Suceava ministrul Pricopie vorbește despre examenul obligatoriu de manager de școală. La Oltenița nu se respecta legea
La Congresul Național al Învățătorilor din România s-a vorbit despre respectarea Legii nr.1 /2011
La Congresul Național al Învățătorilor din România desfășurat la Suceava ministrul Educației Remus Pricopie, a vorbit învățătorilor despre manualele digitale, alocarea unei sume de bani pentru profesori în scopul dezvoltării profesionale, dar și despre concursurile pentru funcţiile de conducere.
Dacă declarația publică a ministrului Educației a fost făcută cu transparență, atunci în teritorii unde dictează primarii majoritari PSD sau președinți de Consilii Județene de asemenea majoritari PSD în funcție de interesele și dorințele lor personale, ar trebui ca declarația unui demnitar privind respectarea legii ocupării unei funcții de manager de școală să aibă consistență, un ministru al unui Guvern cu aceeași coloratură politică să respecte cuvântul dat în fața a sute de învățători din România, invitați din Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Macedonia fără a ține seama de dorințele politice și interese.
Astfel, potrivit Legii nr. 1/2011, numirea în funcția de director se face prin decizie sau ordin de ministru, pentru o perioadă de patru ani, incluzând o perioadă de probă de 90 de zile. Numirea managerului de școală se face însă în urma unui concus, unde profesorul își va prezenta CV-ul.
Candidatul trebuie să vină cu un plan de management.
Evaluarea se face pe baza răspunsurilor date la un set de cinci întrebări în urma prezentării proiectului de dezvoltare instituțională a unității de învățământ pentru care candidează.
La concursul pentru ocuparea funcțiilor de director sau de director adjunct din învățământul preuniversitar de stat participanții trebuie să îndeplinească mai multe condiții. Ei trebuie să fie titulari în învățământul preuniversitar, să aibă cel puțin gradul didactic II și o vechime în meserie de cel puțin cinci ani.
Profesorii trebuie să prezinte un CV, care va fi analizat și evaluat. După aceea, candidații trebuie să facă față unui interviu, prin care se evaluează cunoștințele de legislație școlară, de management educațional și se analizează calitatea proiectului de dezvoltare instituțională propus de candidat.
Candidatul trebuie să știe cel puțin o limbă străină de circulație internațională și să știe să folosească computerul. Alte condiții pe care un profesor trebuie să le îndeplinească pentru a fi director în învățământul preuniversitar sunt: să fie apt medical, să facă parte din corpul de manageri ai ministrului, să aibă așadar cursul de manageri încheiat, să nu aibă cazier, iar potrivit art. 39 din același act normativ emis în 2011, candidatul trebuie să își dea acordul de a fi managerul școlii.
La Oltenița s-a încălcat legea încă de la începutul numirii unor manageri de școală pe criterii politice
În urmă cu doi ani s-au făcut în municipiul nostru trei schimbări de manageri pe criterii politice. Singura instituție unde a fost numit un director profesor titular este Școala ”Spiru Haret” (școala cu clasele I-VIII nr. 1)
Astfel, imediat după câștigarea alegerilor din 2012, la Liceul Tehnologic ”Nicolae Bălcescu” Oltenița a fost adus un cadru didactic netitular al școlii, fără grad didactic II și cinci ani vechime în instituția respectivă. La școala ”Mircea Eliade” (școala cu clasele I-VIII nr. 3) a fost pusă în funcția de director o altă profesoară netitulară, aceasta fiind adusă de la o școală din localitatea Spanțov, județul Călărași.
La cele două instituții legea a fost sfidată, încălcată grosier, primarul Petre Țone, prin funcția pe care o are, declarând de nenumărate ori că el personal le-a numit pe cele două directoare, accentuând și în același timp impunând astfel principiile sale de ”stăpânire deplină”, ”autoritate totală”, ”parti-priuri politice”, ”discriminare politica”, ”criterii de amatorism” ce sunt total greșite sau depășite într–o societate democratică normală și civilizată, care să opteze pentru profesionalism.
Liceul Tehnologic Bălcescu a pierdut foarte mult prin aceste schimbări, iar dacă în luna august 2012, după ce prof. Cristiana Drăgan a încheiat mandatul său, ea făcând parte din ultima serie de directori ce au susținut examen de manageri legal, liceul avea 580 de milioane de lei vechi în cont la capitolul ”extrabugetar”, acum liceul se confruntă cu mari datorii. La începutul anului școlar fiecare manager trebuie să prezinte un raport de activitate și pe parte economică. Se așteaptă aceste date, evident așa cum ar trebui să fie înregistrate în acte.
De menționat că nici până astăzi cele trei directoare puse în funcție nu au susținut examenul de manageri. Ministrul Pricopie ar trebui să facă o evaluare mai atentă în teritorii, dacă într-adevăr dorește competență, corectitudine, profesionalism, respectarea legilor în învățământul românesc.
De altfel Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a cerut deseori depolitizarea sistemului de învățământ preuniversitar pentru a se putea obține un învățământ de calitate.
Această revendicare rămâne în stand by că așa se vrea la noi în România unde politicul conduce totul, deoarece dorinţele de a menţine în funcţii publice importante manageri numiţi politic, care de multe ori nu demonstrează nimic, sunt mai presus decât dorința de a fi o țară normală și educată. Iar orgoliile politice nu vor rezolva vreodată problemele interne ale unei instituții publice.
În cadrul Congresului, Ministrul Educației a oferit și două medalii de aur omologilor săi din Serbia și Ucraina
La Suceava, la deschiderea oficială a celui de-al XXXVI-lea Congres al Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo), ministrul Remus Pricopie a înmânat omologilor din Serbia şi Ucraina, Srdjan Verbic şi Sergey Kvit, medalia de aur primită anul trecut din partea Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo). Distincţia AGIRo are caracter transmisibil, în anii anteriori fiind deţinută de Chişinău, Tiraspol, Cernăuţi, Valea Timocului şi Regiunea Odessa. Evenimentul se desfăşoară la Suceava, Cernăuţi, Chişinău şi Eforie Sud, în perioada 21-28 august, şi reunește peste 1000 de cadre didactice din România, Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Bulgaria, Ungaria, Macedonia, Albania şi Croaţia.
La Congresul de la Suceava au participat în jur de 10 învățătoare din Oltenița.
Primul Congres al AGIRo a avut loc în 1898, la Ploieşti.
Elisabeta Genoa
Lasă un răspuns