Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Pastila de gramatică

Cum este corect – genitiv-dativul substantivelor proprii feminine (Ioanei/lui Ioana, Caty-ei/lui Caty, Zoei/lui Zoe etc.) ?

În limbajul cotidian, există situaţii frecvente, în care mulţi vorbitori de limba română ezită atunci când este vorba de forma de genitiv-dativ a unor substantive proprii feminine. Cum se spune corect – Ioanei sau lui Ioana, Caty-ei sau lui Caty, Irinei sau lui Irina etc.? La şcoală, elevii întâmpină şi ei probleme, când trebuie să vorbească despre personaje feminine precum Zoe (din piesa de teatru a lui I.L. Caragiale, « O scrisoare pierdută ») sau despreMaitreyi, personajul feminin din romanul cu acelaşi titlu, al lui Mircea Eliade. Cum să spună corect – « acţiunile Zoei » sau « ale lui Zoe », « iubirea Maitreyiei » sau « a lui Maitreyi »?
Ca regulă generală, gramaticile indică formarea genitiv-dativului numelor proprii feminine tradiţionale, cele mai multe terminate în –a, cu articol enclitic (postpus) : Mariei, Irinei, Ioanei, Ilenei/Ileanei (ambele variante sunt corecte), Andreei, Monicăi, Laurei etc.
Când este vorba, însă, de nume feminine terminate în consoana sau de nume străine (împrumutate şi adaptate) sau de diverse diminutive (care se termină în alte vocale decât –a), se acceptă ca fiind corecte formele de genitiv-dativ cu articol proclitic (antepus), deşi acesta este specific substantivelor masculine – lui Carmen, lui Caty, lui Mimi, lui Nuţi, lui Flori, lui Suzy etc.
În privinţa numelor din operele literare, pe care le-am menţionat anterior, chiar şi în critica literară (în studiile lui George Călinescu, de exemplu) apar ambele variante – Zoei/lui Zoe, Maitreyiei/lui Maitreyi
ambele fiind admise, dar considerându-se că cele cu articol la sfârşit sunt mai « elevate », ţin de un limbaj mai pretenţios. Ar mai fi o soluţie de mijloc – evitarea contextelor în care aceste nume să fie puse la genitiv-dativ. De exemplu, în loc de a spune/scrie « trăsăturile de caracter ale Zoei/lui Zoe, Maitreyiei/lui Maitreyi » să se spună « trăsăturile de caracter ale personajului Zoe/Maitreyi » etc.
Pe de altă parte, lingviştii constată, în limbajul actual (in mass-media, mai ales), că, deşi există o tendinţă de a pune articolul la sfârşit, în cazul numelor proprii feminine, chiar şi în cazul numelor străine (acolo unde se poate – Miniei, Ziziei, Catiei/Caty-ei etc.), aceste forme sunt forţate, nefiresti, pedante.
În concluzie, rămân valabile regulile consacrate, menţionate în prima parte a articolului. Se va spune corect, de exemplu : I-am dat cărţile Anei/Sofiei/Ancăi etc., dar I-am dat cărţile lui Carmen/lui Jojo/lui Mimi/lui Flori/lui Caty etc.

Sursa

Editorial
  • Dumnezeu nu face politică și nici preoții cu har nu pupă demagogi în fund

    Dumnezeu nu face politică și nici preoții cu har nu pupă demagogi în fund

    “Tineți cu tărie Ortodoxia… Noi trăim acum timpuri însemnate în Apocalipsă, cele despre care îngerul a strigat: “Vai de cei ce trăiesc!” – înainte de venirea lăcustelor. “Istoria ne arată că Dumnezeu conduce popoarele și dă lecții de morală întregii lumi”. Viața socială se măsoară cu anii, secolele, mileniile, dar …...citeste »

Ioana Pavelescu, singura elevă din Oltenița care a obținut media 10 la Bacalaureat: ”În momentul în care vezi rezultatul nu îți vine să crezi. Și te mai uiți o dată, să te asiguri că e corect. Și încă o dată…”

6 iulie 2021

Ioana Pavelescu, singura elevă din Oltenița care a obținut media 10 la Bacalaureat: ”În momentul în care vezi rezultatul nu îți vine să crezi. Și te mai uiți o dată, să te asiguri că e corect. Și încă o dată…”

Ioana Pavelescu a obținut media generală 10,00 la examenul recent de Bacalaureat. Ioana a împlinit pe 11 iulie vârsta majoratului și iată că la examenul maturității își demonstrează ei personal în primul rând, că studiul individual este important. Ioana nu are o rețetă secretă pentru această performanță deoarece munca susținută, munca în mod echilibrat a fost făcută cu răbdare, fără pauze prea lungi și urmând sfaturile părinților săi.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    Efectul Dunning-Kruger – de ce ignoranţii şi incompetenţii se supraapreciază …
Corespondenta la redactie