Tainele Ierusalimului. Cum se aprinde lumina sfântă
Vineri seară, la ora 21.00, începe slujba Prohodului, în cadrul căreia credincioşii ocolesc Sfântul Mormânt de trei ori, alături de clerul ortodox în fruntea căruia se află patriarhul Ierusalimului, Theophilos al III-lea.
Sâmbătă dis-de-dimineaţă, după slujba Prohodului, toate luminile şi toate candelele din Sfântul Mormânt şi din toată biserica se sting, se aşează vată curată pe piatra de deasupra Sfântului Mormânt, apoi se pecetluieşte uşa mormântului în faţa clerului şi a întregii mulţimi cu două panglici de pânză albă, cu peceţi din ceară la capete, aşezate încrucişat, a precizat Damian.
Din acest moment, poliţiştii israelieni păzesc Sfântul Mormânt cu stricteţe, pentru ca nimeni să nu se mai poată apropia de uşa închisă. În biserica devenită neîncăpătoare, se află mii de oameni, veniţi din toate colţurile lumii, pentru a vedea minunea.
Sâmbătă, la slujba vecerniei, patriarhul Ierusalimului cu o mulţime de episcopi, preoţi, diaconi şi pelerini pornesc în procesiune de la Patriarhia de Ierusalim către Biserica Sfântului Mormânt. La ora 14.00, sâmbătă, patriarhul Ierusalimului cu tot clerul ortodox ies din altar, precedaţi de 12 steaguri cu însemnări din viaţa Mântuitorului şi ocolesc Sfântul Mormânt de trei ori, în cântări şi în sunetele clopotelor care se aud în tot oraşul.
Patriarhul, îmbrăcat numai în stihar, veşmânt care simbolizează giulgiurile cu care Iisus a fost înfăşurat în groapă, intră în paraclisul Sfântului Mormânt, în timp ce un diacon ţine un potir de aur foarte preţios şi aşteaptă la uşă.
La mormânt, patriarhul îngenunchează stând cu capul plecat pe Sfânta Piatră şi face rugăciunea tainică. Totul se petrece în tăcere, toată suflarea aşteptând emoţionată Sfânta Lumină. Numai arabii creştini aleargă prin biserică, bătând din palme, şi, cu voci puternice, roagă pe Dumnezeu în limba lor să vină lumina.
În Sâmbăta Mare, la ora 7:00 dimineața, Sfântul Mormânt este controlat, pentru ca înăuntru să nu fie nimic care să se aprindă. Pe ușa capelei Sfântului Mormânt se pun două panglici pecetluite cu ceară. Dimineața se deschid porțile pentru intrare. Fiecare credincios aflat la Sfântul Mormânt poartă în mână un mănunchi de 33 de lumânări, după numărul anilor Mântuitorului, alții au doar una sau trei. Când sosește vremea primirii sfintei lumini, patriarhul, însotit de ierarhi și de șeful poliției statului Israel, străbate drumul dintre altarul bisericii mari și capelă. Ajuns acolo, patrairhul este dezbrăcat de podoabele arhierești și lăsat în stihar. Patriarhul este controlat de șeful poliției și de unii cetățeni musulmani, pentru a nu avea asupra sa obiecte cu care să aprindă sfânta lumină. Apoi patriarhul intră în Sfântul Mormânt, iar doi însoțitori, arhierei sau arhimandriți, rămân în Capela îngerului. Acolo se roagă și așteaptă primirea sfintei lumini. Patriarhul aprinde lumânările mari din această lumină. De asemenea, pune din ea în doua candele și una este dusă la altarul bisericii mari, iar cealaltă este pentru celelalte biserici creștine. După aceea, patriarhul iese din capelă, sau deschide uneori cele două firide, și aprinde lumânările mulțimii, potrivit părintelui Constantin Galeriu.
De când este cunoscută minunea sfintei lumini
Mărturii în acest sens există din timpul patriarhului Narcis al Ierusalimului. Patriarhul Narcis vorbea, pe la 135, despre o minune: aprinderea untdelemnului din candele din lumina sfântă. De asemenea, istorici ca Nichifor Theotochie și altii mărturisesc despre ea.
Apariția sfintei lumini nu face niciodată zgomot – aceasta a fost întotdeauna taina sfintei Ortodoxii – dar ea e mărturia biruirii morții.
Surse:
www.dcnews.ro
www.vestic.ro
Lasă un răspuns