Erorile curg râu la Primăria Oltenița : Petrică Țone laudă și iar laudă întru’ ”propășirea” speciei
Laura Suzeanu
Potrivit sloganului sau motto-ului ”Nu-i pentru cine se pregătește, ci pentru cine se nimerește”, în China a ajuns zilele acestea o altă persoană decât cine trebuia, alături de obiectele de la Muzeul Civilizației Gumelnița Oltenița.
În urmă cu mai bine de un an, prin munca și tratativele foștilor directori ai Muzeului Civilizației Gumelnița, prof. dr. Done Șerbănescu și prof. Mihai Neagu, un număr de 20 de piese din patrimoniul muzeului nostru de arheologie au fost însemnate pentru a ajunge în China. Piesele antice pe care le vom enumera în rândurile ce urmează reprezintă România și Muzeul din Oltenița la Expoziția ”Comorile României” din Beijing.
Potrivit contractului încheiat între Muzeul Național de Istorie București și Muzeul Civilizației Gumelnița Oltenița, ”Expoziţia a fost mai întâi vernisată la sediul Muzeului Naţional al Chinei din Beijing, cu posibilitatea de a fi itinerată la sediul mai multor muzee din RP Chineză, numite în contextul prezentului contract Muzee Gazdă”. Piesele au fost fotografiate inițial pentru catalogul expoziției, și, potrivit aceluiași contract, ”Ambalarea şi dezambalarea pieselor la sediul Organizatorului se va face de către reprezentantul/reprezentanţii acestuia, în prezenţa unui muzeograf sau conservator desemnat de către Organizator şi a unui muzeograf sau conservator desemnat de Deţinător; daca este cazul”. Așadar, vorbim despre un reprezentant al Muzeului Gumelnița din Oltenița la Beijing.
Cum s-au realizat toate demersurile pentru ca acest Muzeu să ajungă pe anumite mâini, deși munca și inițiativa acestei acțiuni aparțin altor persoane, insignifiante și inexistente pentru primarul Petrică Țone, deși în China în mod normal și logic trebuia să plece unul dintre cei care au pus pe picioare acest proiect, Petrică Țone, cu specificul metodelor și mijloacelor de care dispune, a modei pesediste, se laudă cu oamenii lui, ajunși pe funcția dependentă de Primăria Oltenița prin eforturile binecunoscute de la timpul trecut sau aproape trecut, de a-i nominaliza și numi.
Nu cunoaștem calitățile celui protejat și lăudat, astfel nu contestăm însușiri, nu cunoaștem îndeajuns activitatea acestuia și nici nu-i punem o vină în spinare. Este adevărat că obiectele de muzeu reprezintă orașul, respectiv județul și țara, iar cineva trebuia să le însoțească. Civilizat, democratic, onorabil și corect era ca vizita în China și susținerea obiectelor de muzeu să se facă de unul dintre cei care au muncit la acest proiect.
Exagerat și deranjant devin laudele nepotrivite ale celui ce știe foarte bine cum stau lucrurile, dar refuză să procedeze corect :
Într-o informare privind starea culturală pe anul 2014 în județul Călărași, întocmită de Direcția Județeană pentru Cultură Călărași, este amintită Expoziția din China ”Comorile României” în cadrul unui capitol separat privind activitatea Muzeului Civilizației Gumelnița din Oltenița. În documentație se arată că 6 din cele 20 de obiecte selectate pentru China, au necesitat mici restaurări cum ar fi : reîmprospătarea culorilor, completarea ciobiturilor cu ghips, accentuarea ornamentelor. Obiectele sunt Vas Zoomorf (Ulmeni-Valea lui Soare), Vas Piriform (Sultana-Malu-Roșu), Vas Antropomorf ”Oranta” Oltenița, Vas Bitronconic decorat cu scoică Oltenița – Măgura Gumelnița, Vas cu Phalusuri Oltenița – Măgura Gumelnița, Lingura de Lut Oltenița – Măgura Gumelnița.
După cum spune un prozator și aforist român, ”Cel care se laudă,/Miroase a… fraudă…”.
Și potrivit vorbei din bătrâni ”Pe cine nu lași să moară, nu te lasă să trăiești”, unii dintre noi, orbiți de cacealmale și de valul politic care putea aduce orice la putere, chiar și maimuțe din junglă în 2012 pentru conducerea oricărei localități din țara asta, după jocuri politice murdare și lovituri sub centuri, păcăleala a ținut la unii. Am lăsat și lăsăm să trăiască ceva ce, nici măcar surprinzător, dar cu siguranță jenant de acut, devine un mare pericol social, uman, moral, etic, dintr-un întunecat și umed grăunte de nisip.
Dar, citându-l pe scriitorul și epigramistul Aculin Tănase, ”Când minciuna ne uneşte, adevărul ne desparte”.
Lista obiectelor din patrimoniul muzeelor din România incluse în expoziţia ”Comorile României” – Beijing, China
Vas antropomorf
Căscioarele – “Ostrovel” Nr. Inv. 4672 |
Lut modelat cu mâna, lustruit, incizat, încrustat cu alb, ars la brun.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Cap statuetă antropomorfă
Vlădiceasca – “Gherghelăul Mare” Nr. Inv. 10752 |
Lut modelat cu mâna, lustruit, decorat cu inizii, ars la brun.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Capac zoomorf (cap de porc)
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa Nr. Inv. 5764 |
Lut, modelat cu mâna, pictat cu grafit, ars la cărămiziu, deformat prin ardere.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Capac de vas cu protome, atelaj tras de animale
Sultana – “Malu Roşu” Nr. Inv. 3845 |
Lut modelat cu mâna, polisat sumar, ars la cărămiziu
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas zoomorf
Vlădiceasca – “Gherghelăul Mare” Nr. Inv. 6983 |
Lut modelat cu mâna,lustruit decorat cu incizii şi încrustaţie cu roşu., ars la brun
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas zoomorf
Ulmeni . “Valea lui Soare” Nr. Inv. 11619 |
Lut modelat cu mâna, decorat cu incizii şi pictură, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vase îngemănate cu capac
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa Nr. Inv. 4549 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, pictat cu grafit, ars neuniform.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Topor-ciocan
Olteniţa- “Bataluri” Nr. Inv. 1431 |
Rocă lucrată prin tăiere, şlefuire şi perforare.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Topor-ciocan
Spanţov – “Grădiştea” Nr. Inv. 7553 |
Rocă lucrată prin tăiere, şlefuire şi perforare.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Topor de cupru
Luica – Sârbi-Pod Nr. Inv. 4507 |
Aramă, lucrată prin turnare, batere şi cizelare
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas support
Vlădiceasca – “Gherghelăul Mare” Nr. Inv. 4718 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, decorat cu incizii şi incrustaţie cu alb, ars la cărămiziu
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas piriform
Sultana – “Malu Roşu” Nr. Inv. 1336 |
Lut modelat cu mâna, lustruit, decorat cu incizi şi pictură, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Capac de vas
Vlădiceasca – “Gherghelăul Mare” Nr. Inv. 12981 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, canelat, încrustat cu alb şi ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Gumelniţa |
Vas antropomorf “Oranta”
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa” Nr. Inv. 4794 |
Lut modelat cu mâna, lustruit, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas bitronconic decorat cu scoica
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa Nr. Inv. 4505 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, decorat cu grafit şi incizii, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas cu phalusuri
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa Nr. Inv. 2013 |
Lut modelat cu mâna, lustruit, decorat cu incizii, pictat cu grafit, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Lingură de lut
Olteniţa – Măgura Gumelniţa” Nr. Inv. 7606 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, ars la brun
Dimensiuni: |
Bol pictat cu alb
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa Nr. Inv. 2012 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, pictat cu alb, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Greutate de lut cu simbol
Olteniţa – “Măgura Gumelniţa” Nr. Inv. 5884 |
Lut, modelat cu mâna, lustruitsumar, incizat, perforat, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
Vas samovar
Olteniţa- „Măgura Gumelniţa Nr. Inv. 4023 |
Lut, modelat cu mâna, lustruit, pictat cu grafit, ars la cărămiziu.
Dimensiuni: Cultura Gumelniţa |
6 Responses to Erorile curg râu la Primăria Oltenița : Petrică Țone laudă și iar laudă întru’ ”propășirea” speciei