Întrebări pentru Laura Munteanu, Elena Becheru, Cornelia și Marian Necula: Ce vă recomandă pentru a evalua o icoană pictată?

Duminică, 30 mai, a avut loc la biserica ”Sf. Nicolae” centru din Oltenița festivitatea de premiere a expoziției-concurs “Lumină din Lumina Învierii”. Gazdă a fost Protoieria Oltenița, care se consideră în fiecare an organizatorul evenimentului. Pentru acest concurs elevii pregătesc icoane pe sticlă, pe lemn, ouă încondeiate și decorațiuni de Paște.
Lucrările aparțin unor elevi din școlile și liceele oltenițene, dar și din localitățile ce aparțin teritoriului administrativ al Protopopiatului Oltenița. Operele artistice au mai aparținut iconarilor Cercului de Pictură “Vera Icon” și celor de la Cercul de Pictură al Clubului Elevilor Oltenița.
Potrivit îndrumătorilor copiilor, printre tablouri au fost lucrări nepremiate ale unor copii care nu meritau marginalizare. Acești elevi muncesc de la vârsta de 7 ani, efortul lor artistic fiind unul dedicat, aparte. Talentul micuților reiese din suflul icoanelor, din combinația de culori, imaginație, compoziție.
Dacă există diferenduri sau animozități între anumite persoane, copiii trebuie să fie străini de aceste nimicuri lumești. Lor nu trebuie să li se imprime o gândire discreționară.
Întrebările unora dintre părinții copiilor nepremiați și alte întrebări din redacție se adresează protopopului Necula și membrilor din juriul concursului, respectiv Laura Munteanu, Elena Becheru, Cornelia Mihaela Necula:
Potrivit îndrumătorilor copiilor, printre tablouri au fost lucrări nepremiate ale unor copii care nu meritau marginalizare. Acești elevi muncesc de la vârsta de 7 ani, efortul lor artistic fiind unul dedicat, aparte. Talentul micuților reiese din suflul icoanelor, din combinația de culori, imaginație, compoziție.
Dacă există diferenduri sau animozități între anumite persoane, copiii trebuie să fie străini de aceste nimicuri lumești. Lor nu trebuie să li se imprime o gândire discreționară.
Întrebările unora dintre părinții copiilor nepremiați și alte întrebări din redacție se adresează protopopului Necula și membrilor din juriul concursului, respectiv Laura Munteanu, Elena Becheru, Cornelia Mihaela Necula:
1. Este spiritul vostru artistic cioplit între timp prin momente care să vă îmbunătățească simțurile artistice? Vi le-ați școlit undeva ca să faceți parte dintr-un juriu competent pentru a evalua lucrările picturii de icoane?
2. Ce vă recomandă pentru a face parte dintr-un juriu care trebuie să fie atent la detalii, la calitatea lucrării, la gradul de dificultate a imaginilor, tehnica folosită?
2. Ce vă recomandă pentru a face parte dintr-un juriu care trebuie să fie atent la detalii, la calitatea lucrării, la gradul de dificultate a imaginilor, tehnica folosită?
3. Unii dintre voi vă credeți pedagogi. Cum credeți că i-a afectat pe acei copii talentați decizia de a nu fi premiați, deși au muncit foarte mult, au depus în timp suflet și efort, iar lucrările lor arată dovezi de măiestrie artistică?
4. Care au fost procedurile, ce modele ați avut, în funcție de ce anume v-ați ghidat la decernarea premiilor și în ce constă obiectivitatea comisiei de premiere, ce înțelegeți prin jurizare (in)corectă și (in)echitabilă?

Icoana este o Evanghelie în culori, Biblia sau o rugăciunea în imagini, este o revelație divină. Sau cum spunea Nicolae Iorga în ceea ce privește icoana pe sticlă că ea reprezintă “sufletul adevărat al poporului”.
La asemenea concursuri nu trebuie să participe diletanți, ci oameni care dispun de cunoștințe în domeniul respectiv, buni pedagogi, suflete nobile, spirite înalte.
Pictura este ca o poezie ce vorbește din culori și nu din cuvinte. Este o pledoarie a pastelului din pensulă, o juxtapunere de elemente. Așa cum auzim de preoți care nu sunt pregătiți muzical, astfel avem preoți care nu știu să interpreteze o pictură. Muzica și pictura sunt legate strâns de preoție. Muzica este probă de concurs la facultățile de Teologie, iar în timpul anilor de studiu, unul dintre cele mai evidențiate și importante cursuri este cel legat de pictura pe sticlă și lemn.
Lucrările tinerilor iconari sunt expuse acum la Protopopiatul Oltenița.