ISU Călărași a pus la punct Bilanțul activităților instituției pe anul 2015
Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Barbu Știrbei” din Călărași a încheiat bilanțul activităților pe anul 2015.
Astfel, în ceea ce priveşte intervenţiile la incendii şi incendii de vegetaţie, I.S.U. “Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi a fost solicitat în cursul anului 2015, să intervină pentru localizarea şi limitarea a 357 intervenţii din totalul de 6.381 al acestei perioade ceea ce reprezintă 5,6% din totalul intervenţiilor.
Din aceste 357 de intervenţii desfăşurate, se pot menţiona:
- Incendiul din data 08.01.2015, unde a intervenit Garda de Intervenţie Budeşti în cooperare cu SVSU Şoldanu, produs la societatea comercială S.C. Iarbă Verde S.R.L. Şoldanu, la acest incendiu fiind salvate bunuri în valoare de aproximativ 4.000.000 lei, timpul necesar pentru lichidarea consecinţelor evenimentului fiind de 4 ore şi 20 minute;
- Incendiul din data 11.02.2015, unde au intervenit echipajele de intervenţie ale Secţiei Dragalina şi ale Detaşamentului Călăraşi, produs la societatea comercială S.C. NIKMAR S.R.L., la acest incendiu fiind salvate bunuri în valoare de aproximativ 500.000 lei, timpul necesar pentru lichidarea consecinţelor evenimentului fiind de 4 ore şi 40 minute;
- Incendiul din data de 11.06.2015, unde au intervenit echipajele de intervenţie ale Secţiei Dragalina, produs la un vagon de călători al trenului “Regio-8011”, la acest incendiu fiind salvate bunuri în valoare de 1.000.000 lei, timpul necesar pentru lichidarea consecinţelor evenimentului fiind de 1 oră şi 20 minute;
La un număr de 154 intervenţii pentru stingerea incendiilor şi incendiilor de vegetaţie subunităţile inspectoratului au colaborat cu Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă.
Timpul mediu de răspuns la cele 357 incendii în anul 2015, a fost de 8 minute şi 52 secunde mai mic faţa de media anului trecut de 12 min.şi 43 sec.
Timpul mediu de intervenţie la cele 357 incendii la nivelul inspectoratului în anul 2015, a fost de 44 minute şi 13 de secunde, faţă de 1 oră, 12 minute şi 42 de secunde, reprezentând media din anul 2014 (213 incendii).
Valoarea estimativă a bunurilor salvate la incendii şi incendii de vegetaţie a fost de 34.754.500 lei, adică o medie de 97.351 lei pe intervenţie, cu 32,8% mai mare decât media de 73.302 lei pe intervenţie din anul 2014, care a însumat 25.582.500 lei la un număr de 349 intervenţii (213 incendii şi 136 incendii vegetaţie).
În ceea ce priveşte pagubele produse la cele 254 intervenţii la incendii au fost în valoare totală de 6.467.177 lei, adică o medie de 25.461 lei pe intervenţie, cu 60,2% mai mare decât media de 15.889 lei la un număr de 213 incendii în anul 2014 cu un total de 3.384.250 lei.
În anul 2015 în urma intervenţiei prompte la incendii au fost salvate 5 persoane adulte, comparativ cu anul 2014 când au fost salvate 6 persoane adulte şi 1 copil. Din păcate statistica a înregistrat şi 11 persoane decedate (10 adulţi şi un copil) şi 5 persoane adulte rănite, în anul trecut fiind înregistrate 3 persoane adulte decedate şi 1 persoană adultă rănită.
În ceea ce priveşte intervenţiile de căutare – salvare, în anul 2015 inspectoratul a fost solicitat să intervină la 7 situaţii unde a fost necesară degajarea/căutarea de persoane în medii acvatice. Din cele 7 intervenţii, 2 au fost pentru căutarea unei persoane adulte pe braţul Borcea în dreptul municipiului Călăraşi, 2 pentru căutarea unei persoane adulte căzute în lac în comuna Ileana şi 3 intervenţii pentru scoaterea la suprafaţă a unor persoane înecate (1 – puț, 1 – lac Căscioarele, 1 – râul Argeș).
Din cele 7 intervenţii, la 4 situaţii de urgenţă forţele de intervenţie ale inspectoratului judeţean au acţionat în cooperare cu echipajele specializate de scafandri ale I.S.U. Bucureşti-Ilfov.
Atenţionările de producere a fenomenelor meteo periculoase nu au rămas fără urmări, personalul operativ din cadrul I.S.U. “Barbu Ştirbei” al judeţului Călăraşi a fost solicitat să intervină la un număr de 89 inundaţii reprezentând 1,39% din totalul intervenţiilor, cu 4,7% mai mult decât în anul 2014 când au fost 85 astfel de intervenţii.
În urma acestor inundaţii s-a evacuat apa dintr-un număr de 97 locuinţe, 653 gospodării cetăţeneşti şi 2 operatori economici, iar bunurile salvate prin intervenţia promptă a serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă au fost în valoare de aproximativ 16.323.000 lei.
Echipajul pirotehnic a fost în anul precedent, solicitat la 9 intervenţii de asanare muniţie neexplodată, cele mai întâlnite locaţii fiind terenurile cetăţenilor din U.A.T. a comunei Perişoru. Toate muniţia a fost transportată şi depozitată în depozitul special amenajat din incinta Detaşamentului Călăraşi.
Tot în acest an a fost executată o şedinţă de distrugere a muniţiei rămase neexplodate, personalul specializat efectuând această şedinţă pe un teren pus la dispoziţie de Primăria Modelu.
Numărul intervenţiilor de acordare a asistenţei medicale de urgenţă se ridică la 5.553 intervenţii, reprezentând 87% din total, la 369 de intervenţii echipajele S.M.U.R.D. intervenind în cooperare cu ambulanţele S.A.J. Călăraşi.
Intervenţia S.M.U.R.D. a fost solicitată astfel:
- 10 pentru descarcerare persoane;
- 27 pentru asistenţă persoane+descarcerare;
- 516 pentru asistenţă persoane.
Au fost asistate un număr de 5.606 persoane, 5.133 fiind adulţi şi 473 copii. Din cele 5.606 persoane, 26 au fost găsite decedate, iar la un număr de 153 persoane le-au fost efectuate manevrele de resuscitare (20 dintre acestea au răspuns manevrelor de resuscitare). Din cele 26 victime găsite decedate, 11 au fost ca urmare a accidentelor rutiere.
Timpul mediu de răspuns a fost de 7 minute şi 51 secunde, cu 5,61% mai mic decât cel din anul 2014 care a fost de 8 minute şi 19 secunde.
Timpul mediu de intervenţie a fost de 21 minute şi 11 secunde, cu 21,7% mai mic decât în anul 2014, care a fost de 27 minute şi 4 secunde.
Având în analiză acest tip de intervenţii trebuie să nominalizăm intervenţia din data de 09.08.2015 / 01:27, pe Autostrada A2, unde un autocar ce se deplasa pe calea II Constanţa – Bucureşti a părăsit partea carosabilă răsturnându-se pe partea dreaptă, în rigola de pe marginea autostrăzii, rezultând 51 de răniţi şi 2 decedaţi.
În urma analizării situaţiei şi a complexităţii accidentului, Inspectorul şef al I.S.U. „Barbu Ştirbei” Călăraşi a hotărât punerea în aplicare a Planului Roşu de intervenţie la nivelul judeţului Călăraşi, începând cu ora 01.43, fiind solicitate la locul intervenţiei forţe de intervenţie aparţinând I.S.U. Ialomiţa şi I.S.U. Bucureşti – Ilfov şi ale Serviciilor Judeţene de Ambulanţă Călăraşi şi Ialomiţa.
În calitate de preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, dat fiind faptul că această situaţie de urgenţă a avut o amploare deosebită, la locul intervenţiei a participat şi prefectul judeţului Călăraşi.
Victimele accidentului au fost preluate de către 25 echipaje de prim ajutor şi o autospecială de transport victime multiple şi transportate către 5 spitale din mun. Bucureşti.
În vederea asigurării unei pregătiri a personalului operativ în condiţii cât mai apropiate de cele reale, la nivelul subunităţilor de intervenţie s-au organizat şi desfăşurat 84 de exerciţii tactice în obiective cu grad ridicat de risc şi 4 exerciţii tactice de cooperare simulând producerea unor situaţii de urgenţă, 2 în raionul de intervenţie al Detaşamentului Călăraşi şi câte unul în raioanele de intervenţie ale Detaşamentului Olteniţa şi Secţia Dragalina, situaţiile specifice simulate fiind incendii și accidente rutiere cu implicare de substanţe periculoase și/sau radiologice. Exerciţiile au fost executate cu forţe şi mijloace în teren iar pentru rezolvarea situaţiilor tactice simulate au fost implicate echipaje specializate ale I.S.U. Călăraşi, I.J.J. Călăraşi, I.P.J. Călăraşi, S.A.J. Călăraşi şi ale operatorilor economici vizaţi de producerea evenimentelor.
Inspecţia de Prevenire, în anul 2015, a executat un număr de 976 controale, comparativ cu anul 2014 când au fost executate 1.565 controale de prevenire, din care 114 controale la localităţi incluzând şi serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, comparativ cu anul 2014 când au fost executate 97 controale, 614 controale la operatori economici, comparativ cu anul 2014 când au fost executate 997 controale, 193 controale la instituţii, comparativ cu anul 2014 când au fost executate 436 controale (din care, 235 controale la sectiile de votare), 38 controale la obiectivele de investiţii, comparativ cu anul 2014 când au fost executate 27 controale, 11 controale la obiectivele SEVESO, comparativ cu anul 2014 când au fost executate 6 controale, 6 controale la construcţii hidrotehnice, la fel ca în anul precedent.
Principalele nereguli constatate au fost următoarele:
- nu au fost obţinute avizele/autorizaţiile de securitate la incendiu la începerea lucrărilor de execuţie şi extindere, respectiv dare în folosinţă pentru 23 reţele de alimentare cu apă a localităţilor;
- nu au fost obţinute 193 autorizaţii de securitate la incendiu în urma lucrărilor de construire şi/sau modificare efectuate la 193 obiective (41 unităţi învăţământ, 11 institutii publice, 43 societăţi agricole, 10 unităţi de cult, 4 unităţi de cazare, 1 unităţi de îngrijire a sănătăţii şi 83 alte categorii de obiective);
- nu au fost respectate cerinţele care au stat la baza emiterii a 8 avize de securitate la incendiu;
- din totalul celor 55 localităţi din judeţ, la nivelul a 42 unităţi administrativ-teritoriale este intocmit şi avizat Planul de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale iar la 13 localitati nu s-a realizat întocmirea acestuia ;
- nu s-a asigurat întocmirea a 10 planuri de evacuare în caz de situaţii de urgenţă la nivelul localităţilor din judeţ ;
- la 17 unităţi administrativ teritoriale nu a fost actualizat Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor.
Constatarea şi sancţionarea încălcărilor la prevederile legale
Cu ocazia activităţilor de prevenire desfăşurate, au fost constatate 4.200 deficienţe, 167 fiind soluţionate pe timpul controalelor, toate cele 4.200 deficienţe fiind sancţionate contravenţional cu 3.767 avertismente şi 433 amenzi, în cuantum de 2.027.214 lei şi o sancţiune complementară cu oprirea funcţionării şi utilizării construcţiei până la obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu. Comparativ cu anul 2014 se constată o scădere cu aproximativ 30 % a numărului de deficienţe constatate de la 6.076 în anul 2014 la 4.200 în anul 2015, o scădere cu 33 % a sancţiunilor contravenţionale cu amendă de la 644 amenzi în anul 2014, la 433 amenzi în anul 2015, cuantumul acestora crescând cu 50 % de la 1.347.450 lei în anul 2014, la 2.027.214 lei în anul 2015.
În anul 2015 au fost aplicate 152 sancţiuni contravenţionale cu amendă persoanelor fizice, din care: 110 administratori, 18 persoane cu atribuţii de conducere, 5 primari, 3 viceprimari, 5 preoţi, 11 alte persoane (proprietari, salariaţi) şi 281 persoanelor juridice, din care: 213 operatorilor economici şi instituţii, 29 unităţi de învăţământ, 33 unităţi administrativ-teritoriale şi 6 parohii.
În anul 2015 cadrele Inspecţiei de Prevenire au întocmit 397 procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, care au fost utilizate în aplicarea celor 433 amenzi şi 61 avertismente.
Din totalul de 397 procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor întocmite, 13 au fost atacate în instanţă, din care 4 au primit soluţii favorabile inspectoratului, 2 au fost anulate atât la instanţa de fond cât şi la recurs dar nu pentru vicii de formă iar 7 dosare sunt în prezent pe rolul instanţelor de judecată.
În anul 2015 cadrele inspecţiei de prevenire au desfăşuratactivităţi privind informarea preventivă şi pregătirea populaţiei. În anul 2015 au fost derulate 4 campanii naţionale de informare şi conştientizare a populaţiei, conform ordinelor I.G.S.U. Au fost înregistrate un număr de 354 cereri privind emiterea avizelor/autorizaţiilor/acordurilor de securitate la incendiiu şi protecţie civilă, comparativ cu 460 cereri înregistrate în 2014, în scădere cu 4,13%. Au fost înregistrate 116 cereri pentru emiterea autorizaţiilor de securitate la incendiu, comparativ cu anul 2014 când au fost 138 în scădere cu 15,94%.
La nivelul judeţului Călăraşi sunt constituite un număr de 54 servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă, dintre care 47 categoria a I-a şi 7 categoria a III-a, ce au în dotare autospeciale de intervenţie. Sunt constituite un număr de 8 servicii private pentru situaţii de urgenţă la nivelul operatorilor economici. De asemenea, 2 operatori economici au întocmite contracte de prestări servicii cu un S.P.S.U. constituit ca societate comercială prestatoare de servicii.
În anul 2015 au fost executate 7 controale tematice la S.P.S.U., fiind desfăşurate un număr de 7 exerciţii, pe timpul controalelor.
În anul 2015, conform Planului anual de pregătire, au fost planificate şi executate 17 exerciţii de alarmare publică la localităţi din tot atâtea planificate, fiind obţinute următoarele calificative: un calificativ Foarte Bun (com. Chiselet), 13 calificative Bun şi 5 Corespunzător.
Cu ocazia campaniei de recoltare a cerealelor păioase şi a Protocolului de colaborare privind acţiunile de monitorizare a modului de respectare de către fermieri a bunelor condiţii agricole şi de mediu referitoare la arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul arabil şi la arderea pajiştilor permanente, cadrele Inspecţiei de Prevenire au executat un număr de 155 controale la societăţile agricole, constatând 586 nereguli, din care 35 au fost soluţionate pe timpul controalelor, 484 au fost sancţionate cu avertisment şi 102 au fost sancţionate cu amendă, în cuantum de total de 298.602 lei.
În urma analizării cauzelor probabile de incendiu de mirişti şi vegetaţie uscată, dar şi a pagubelor rezultate, au fost aplicate un număr de 12 sancţiuni contravenţionale cu amendă în cuantum total de 53.500 lei utilizatorilor de terenuri agricole la care s-a constatat nerespectarea măsurilor specifice de apărare împotriva incendiilor. Cu ocazia activităţilor de prevenire executate în teren, în acest an au fost identificaţi 8 utilizatori de terenuri persoane fizice care incendiau miriştile, fiind sancţionaţi contravenţional cu un avertiment scris şi 7 amenzi în cuantum total de 55.000 lei.
Au mai fost executate controale la 71 unităţi de cult, fiind constatate 194 deficienţe, din care 183 au fost sancţionate cu avertisment verbal, 3 cu avertisment scris, iar 8 cu amendă în cuantum total de 26.501 lei.
În conformitate cu Ordinul Inspectorului General nr. 156885 din 04.11.2015 privind desfăşurarea de activităţi preventive inopinate la cluburi, baruri, discoteci, săli cinematograf, spectacole, mall-uri, Inspecţia de Prevenire a executat controale inopinate la 83 de obiective, fiind constatate 393 nereguli, din care 10 au fost soluţionate pe timpul controlului, 341 sancţionate cu avertisment şi 52 cu amendă în cuantum total de 705002 lei. În urma controalelor executate s-a constatat că 33 de obiective nu deţin autorizaţie de securitate la incendiu. Pentru încălcarea gravă a cerinţei de securitate la incendiu în ceea ce priveşte periclitarea vieţii ocupanţilor şi forţelor de intervenţie, neasigurarea stabilităţii elementelor portante, respectiv a limitării propagării focului şi fumului în interiorul edificiului şi la vecinătăţi a fost aplicată şi o sancţiune contravenţională complementară constând în oprirea funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor.
Pentru îndeplinirea misiunilor din competenţă, unitatea a cooperat foarte bine cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne din judeţ, respectiv poliţia, jandarmeria şi poliţia de frontieră.
În conformitate cu cadrul normativ în vigoare, pentru asigurarea unui management eficient al situaţiilor de urgenţă Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Barbu Ştirbei” al Judeţului Călăraşi este parte într-un număr de 37 de planuri comune de intervenţie,de cooperare, protocoale etc.
În vederea îmbunătăţirii dotării cu tehnică de intervenţie Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Barbu Ştirbei” al Judeţului Călăraşi a fost beneficiar în proiectul “Achiziţionare echipamente specifice pentru îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă şi pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat, în regiunea Sud-Muntenia” reuşindu-se dotarea cu o autofreză de zăpadă.
În urma achiziţiilor efectuate de IGSU unităţii noastre i-au fost repartizate: 4 autovehicule Dacia Duster, 1 A.T.P.M.V., 2 autovehicule Dacia Logan, 1 autospecială de intervenţie cu apă şi spumă de 5000L, 3 ambarcaţiuni de intervenţie, 1ambarcaţiune de intervenţie şi salvare pentru scafandri, 1 motopompă de capacitate mare, 2 peridocuri transport ambarcaţiuni şi 1 autospecială pentru intervenţie a scafandrilor.
Comparativ cu anul 2014 situaţia comunicaţiilor de date între comanda inspectoratului şi comanda subunităţilor s-a îmbunătăţit semnificativ astfel că la momentul actual reţeaua de comunicaţii de date RCVD a M.A.I. este prezentă la toate subunităţile permiţând accesul personalului atât la serviciul de poştă electronică cât şi accesul la aplicaţiile M.A.I. (aplicaţie legislativă – INTRALEGIS, baze de date – ex: APOLLO).
Lasă un răspuns