La Oltenița cadrele didactice dezvoltă noul concept de învățare ”Visible Learning”
Finalul săptămânii trecute a fost marcat cu o activitate nouă, interesantă, înscrisă în programul metodic al dascălilor. La Centrul metodic II din Oltenița, Grupa nr. 2 de cerc pedagogic a dezvoltat tema ”Principii și tehnici promovate de noul concept Visible Learning”.
Scopul Acțiunii cercului a fost familiarizarea cadrelor didactice din învățământul preprimar cu noul concept Visible Learning, un concept nou, cu obiective cum ar fi : conștientizarea educatoarelor, privind parcurgerea unui proces de dezvoltare profesională major, familiarizarea cu unele principii și tehnici ale noului concept, dezvoltarea capacității educatoarelor de evaluare a propriei predări, observând învățarea prin ochii copilului, identificarea unor strategii pentru tranformarea rezultatelor obținute de copii, printr-o învățare vizibilă, înțelegerea rolului sporit al cadrelor didactice în cadrul conceptului de „învățare vizibilă”, stimularea și îmbunătățirea relațiilor de colaborare între cadrele didactice pentru un proces educativ de calitate.
Responsabilii de grupă metodică au pregătit câteva filmulețe reprezentative pentru învățământul românesc din trecut, realizându-se o călătorie în timp spre școala lui Ion Creangă, până în zilele școlii din timpul comunismului. Cadrele didactice au urmărit secvențele de filme, făcând astfel paralela de lucru cu elevul.
Participanții au elaborat liste cu ce știu despre tema propusă pentru discuție. Schema Știu-Vreau să știu-Am învățat a fost următită de cadrele didactice participante prin exprimarea în scris a tot ceea ce dascălii cunosc despre tema propusă, neclarități și concluzii, răspunsuri după investigații și cercetări de resurse bibliografice, dar și experiențe de lucru.
Principiul Visible Learning este predarea și învățarea vizibilă, când predarea este vizibilă elevii știu ce să facă și cum să facă, când învățarea este vizibilă, profesorul știe dacă elevul a învățat. Predarea și învățarea sunt vizibile atunci când obiectivul învățării a fost atins. Profesorul și elevul conlucrează pentru atingerea acestui obiectiv, dau feedback și constată dacă obiectivul a fost atins. Dovezile arată că cele mai bune efecte asupra procesului de învățare apar nu doar atunci când elevii devin propriii lor profesori prin automonitorizare și autoevaluare, dar și atunci când profesorul învață din propria predare.
La acțiunea de vineri, 15 mai, au participat cadre didactice din Chiselet, Radovanu, Șoldanu, Negoiești, Budești cu Aprozi, Crivăț, Buciumeni, cadre didactice din Sohatu, Progresu și de la Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Oltenița.
Responsabile de grupă metodică sunt profesor Rodica Fotache și profesor de învățământ preșcolar Melania Iordan. Responsabil de cerc pedagogic este educator Tia Nica.
”Visible Learning nu este o rețetă în dezvoltarea profesională, nu este o metodă de predare, o trusă de prim ajutor, este un mod de a gândi.” – principiul lui John Mattie după care un dascăl trebuie să se ghideze, citatul reprezentativ al celor prezenți la Cercul Pedagogic desfășurat la Grădinița cu program Prelungit nr. 1 Oltenița.
Pe programul prezentat de organizatori ne-a atras atenția un citat din Sfântul Ioan Gură de Aur ”Nu există artă mai frumoasă decât arta educației. Pictorul și sculptorul fac doar figuri fără viață, dar profesorul creează un chip viu. Uitându-se la el, se bucură și oamenii, se bucură și Dumnezeu.”
Lasă un răspuns