Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

TOTEM : Artistul Silviu-Ioan Soare a adus spiritul lui Zamolxe la Oltenița

Sâmbătă, 22 noiembrie a.c., Muzeul Civilizației Gumelnița din municipiul nostru a avut plăcuta ocazie de a aduna la etajul superior mai mulți iubitori de cultură cu ocazia vernisajului expoziției de ceramică sculpturală a ceramistului Silviu-Ioan SOARE, intitulată ”Totem” (ritual dacic).

Directorul muzeului, Mihai Neagu a făcut oficialitățile, iar prezentarea expoziției, a autorului, abordarea precum și DSCN0360descrierea temei artistului au fost prezentate de soția acestuia, critic de artă Ana Amelia Dincă. Potrivit acesteia, în căutările artistului în ceea ce priveşte expresivitatea formei, Silviu-Ioan Soare ”a descoperit plăcerea de a realiza, prin modelare directă, construcţii cu aspect monumental, care prin formă au legătură vizuală cu sculptura, preluând de la ceramică doar materialul şi metoda tehnică de realizare.” Ana Amelia Dincă ne descrie Totemul despre care spune că ”este unul dintre cele mai vechi simboluri prin care omul îşi exprimă dorinţe legate de viaţa cotidiană şi spirituală, în raport cu o forţă supranaturală, dar lucrarea sa doreşte să adapteze tema la credinţa dacică în Zamolxis, punând în valoare aspecte din istoria poporului dac şi transpunând plastic imaterialitatea spirituală în material palpabil, folosind două dintre elementele fundamentale ale existenţei, pământul şi focul, regăsite într-un ansamblu compoziţional ale cărui elemente, prin asamblare, dialoghează cu spaţiul, formând o instalaţie. În anumite părţi ale lucrării sunt aplicate simboluri dabogete în intenţia de a sublinia o dată în plus cultura oamenilor acelor timpuri.”

Ansamblul pe care îl prezintă Silviu-Ioan Soare are la bază spiritul lui Zamolxe, ritualul mistic de venerare a DSCN0344strămoşilor, în cadrul unei întruniri imaginare în jurul instalaţiei. ”Obiecte de cult aflate pe un disc ce aminteşte de simbolul soarelui şi de altarul de la Sarmizegetusa Regia, vase de sacrificiu şi forme cu proeminenţe rotunde, sunt înconjurate de geometrii totemice descriind linia curbă a unui dragon şarpe cu cap de lup, care protejează spaţiul unde are loc sacrificul ritualic. Stindardul geto-dacic este sugerat de poziţia pieselor în jurul altarului. Acestea par personaje fantastice, având înălţimi diferite; ele asistă la ritual cu solemnitate, alături de noi. Rotundul este folosit preferenţial, dând căldură formelor. Ovoidele sugerează stadii iniţiatice ale creaţiei.” descrie criticul de artă. Materialele cu care artistul a lucrat sunt gresia, argila comună şi lemnul, elemente calde.

Opera lui Silviu-Ioan Soare – o combinație între artă și chimie

Ceramistul Silviu-Ioan Soare a făcut de asemenea o scurtă incursiune în arta sa explicând întregul mecanism de prelucrare a operei. Astfel, materialele ceramice au fost arse fie în cuptoare electrice la temperaturi de 1.000 grade Celsius, fie în cuptoare cu lemne la 900 grade Celsius, construite special de artist, adaptate la forma şi mărimea elementelor. În acest caz s-a folosit o metodă de ardere reducătoare cu deficit de oxigen, în scopul creării unor efecte DSCN0363cromatice şi decorative. În unele situaţii, a utilizat soluţii de clorură de sodiu şi sulfat de cupru, în acest scop utilizând şi metoda pit-firing.

„Totem” (ritual dacic) este un ansamblu monumental de ceramică sculpturală, format dintr-un număr de cca. 50 de piese construite manual, prin metoda modelării ceramice, apoi arse în cuptoare speciale. Arhetip şi simbol al culturilor ancestrale, compoziţia este o transpunere a ideii de invocare a strămoşilor, intercesori în relaţia vechilor daci cu divinitatea.

Printre invitații-oaspeți s-au mai numărat doi prieteni ai artistului și anume pictorul Cîrstina de la Studina și reprezentrantul Școlii de Pictură din Baia Mare profesor Victor Grigore, precum și profesor de educație plastică la Liceul de Artă din Slobozia, Marcela Smeianu, alături de oltenițeanca Anca Măcinic, artist plastic, absolventă a Facultății de Artă din București.

De la Totem la ritualuri pentru fenomene naturale

Olga Androne, conservator la Muzeul Civilizaiei Gumelnița vine cu câteva precizări privind acest ansamblu numit simbolic ”Totem”. ”Este un simbol, întruchiparea unui strămoș în plante, animale, obiecte, starea naturii. În centrul Australiei sunt triburi care practică ”Totemul” dar și amerindienii din America de Nord. De exemplu, australienii, triburile aborigene de fapt, încă mai practică totemismul și s-au identificat peste 700 de totemuri în care ei cred, dintre care peste 50 sunt legate de stările naturii cum ar fi furtună, fulgere. Ei se roagă și fac ritualuri și pentru fenomene naturale. Sunt peste 50 de teorii despre totemuri, s-au scris valuri de literatură pe tema asta, în special de antropologi și începând cu Lubbok care s-a ocupat cu teoria asta până la Levi Strauss, Mayakovsky și James George Frazer. Fiecare a scris despre ”Totem” și despre originea lui. Pietrele care au însemne au litere DSCN0350inscripționate pe ele sunt de inspirație fantezistă. Au fost descoperite niște tăblițe. În special ramura dacomanilor consideră că ele sunt mărturie a dacilor. Dacomanii sunt criticați de lumea științifică pentru că vin cu teorii cum că dacii au fost mai presus decât romanii, că erau Alfa și Omega dar lumea nu împărtășește această teorie, motiv pentru care un tip care s-a ocupat cu asta încearcă să demonstreze că acolo sunt texte rămase de la daci, dar noi nu avem dovada că lucrurile stau așa. În afară de inscripția ”Eu sunt fiul lui Scorilo” nu avem nimic. Un lingvist antropolog și-a dat seama că aceste tăblițe sunt niște fake-uri, nu originale, făcute de un artist care s-a jucat, dar nu sunt autentice și nu vin de pe vremea dacilor și a numit aceste litere <dabogete>” explică într-un interviu Olga Androne.

Silviu- Ioan Soare s-a născut la data de 30 martie 1955, la Baia-Mare, fiind licenţiat al Institutului Politehnic din Bucureşti şi al Universităţii Naţionale de Arte – Secţia ceramică-sticlă-metal. Faptul că a terminat o facultate unde a studiat chimia i-a fost benefic artistului în realizarea operei sale. În intervalul 1989-2009 a expus pictură de chevalet în România, Egipt, Spania, Bulgaria.
Masteratul din cadrul Secţiei de sculptură l-a determinat să aibă o preocupare atentă pentru plasticitatea formei şi pentru posibilităţile tehnice şi expresive conferite de material, fapt relevat de expoziţiile personale şi de grup de la Muzeul de Artă din Constanţa, Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” din Slobozia, Salonul Naţional de Ceramică DSCN0371„Costel Badea”, Sala „Dalles” Bucureşti ş.a.m.d.
Lucrarea „Totem” a putut fi admirată şi la Biblioteca Naţională a României, în lunile iulie-august ale acestui an.

Muzeul Civilizaţiei Gumelniţa din Olteniţa va găzdui expoziția până la finele lunii martie 2015. Ca o îmbinare potrivită, expoziția Totem (ritual dacic) a fost aranjată chiar în Sala Dacică a muzeului de arheologie din Oltenița.

Expoziţii de grup ale artistului Silviu-Ioan Soare:

2009, Muzeul de Artă din Dobrich, Bulgaria;
2010, 2011, 2012, 2013, 2014, Salonul de Toamnă şi Salonul de Primăvară al Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Slobozia-Ialomiţa;
2010, Galeriile de Artă din Silistra, Bulgaria;
2012, Foaierul Teatrului Maria Filotti, Brăila;
2012, Protoieria Călăraşi;
2012, Galeria Orizont, Bucureşti;
2012, 2013, Salonul Anual de Arte Călăraşi;
2012, Salonul Naţional de Ceramică „Costel Badea”, Constanţa;
2013, Salonul Naţional de Ceramică „Costel Badea”, Constanţa; Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi, Bucureşti; Muzeul Militar Naţional Regele Ferdinand I, Bucureşti;
2014, Sala Dalles, „UNARTE la 150 de ani”, Biblioteca Naţională a României, Bucureşti.

Expoziţii personale:

2013, Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea Slobozia;
2013, Hotel Monte Carlo, Piteşti;
2013, Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Cultural Naţional Călăraşi; Centrul Cultural „Barbu Ştirbei” Călăraşi;
2014, Muzeul Civilizaţiei Gumelniţa din Olteniţa, Muzeul de Artă Constanţa.

Laura Suzeanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eleven − 1 =

− 3 = 7

Editorial
  • Tot așa?....Tot așa, dar parcă mai rău!

    Tot așa?….Tot așa, dar parcă mai rău!

    Gloria Vita -Ce s-a mai schimbat acolo, că mi-e dor de-acasă? -Mă sperie întrebarea ta. Dar dacă vrei, îți răspund cu altă întrebare. Când ai plecat din oraș și din țară, ai sperat că se va schimba ceva în bine? -Sincer, o fărâmă de speranță tot am avut, deși foarte …...citeste »

Afară zidu-i roșu, înăuntru-i…infraroșu/Primăria Chirnogi s-a vopsit

24 octombrie 2020

Afară zidu-i roșu, înăuntru-i…infraroșu/Primăria Chirnogi s-a vopsit

Primăria Chirnogi și-a schimbat culoarea clădirii nu doar pe cea politică. Ion Ștefan (PSD) a cîștigat alegerile locale din acest an, iar Primăria Chirnogi a primit botezul roșu. Primarul Ion Ștefan din localitatea Chirnogi, județul Călărași, este atât de îndrăgostit de culoarea roșie încât a inaugurat începerea mandatului său cu schimbarea culorii clădirii primăriei.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    Este corectă expresia “în principal”? În limbajul actual, expresia în …
Corespondenta la redactie