Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

5 dintre cele mai faimoase și grandioase gǎri din lume

Fie cǎ sunt proiectate de cei mai cunoscuți arhitecți ai momentului sau decorate cu lucrǎri de artǎ neprețuite, stațiile de tren au devenit cele mai neobișnuite locuri ȋn care putem ȋntȃlni cele mai rafinate lucrǎri de arhitecturǎ și design din lume.

• Grand Central Station din New York

Grand Central Station, foto: charlespaolino.files.wordpress.com

Grand Central Station, foto: charlespaolino.files.wordpress.com

Deschisǎ ȋn 1913, Grand Central este mare din toate punctele de vedere. Masivǎ, opulentǎ și frumos construitǎ, este atât un loc de ȋntȃlnire, cȃt și modalitatea de a ajunge la destinație a miilor de cǎlǎtori. Atmosfera este ȋntreținutǎ și de faptul cǎ toate cele 44 de platforme feroviare se aflǎ la douǎ niveluri dedesubt. Ȋn ȋncǎperea centralǎ ȋntȃlnim deasupra noastrǎ faimosul ceas cu patru fețe al stației. Pe plafon vedem o hartǎ a constelațiilor și a semnelor zodiacului. La un moment dat se putea cǎlǎtori de aici spre cele mai ȋndepǎrtate locuri din vest la bordul unora dintre cele mai mari trenuri din lume, precum legendarul Twentieth Century Limited (la fel cum a făcut-o Cary Grant ȋn clasicul film „North by Northwest” al lui Alfred Hitchcock). Cȃnd aglomerația orelor de vȃrf se terminǎ, se poate lua masa ȋn restaurantul „Oyster Bar” din incinta gǎrii.

• Gare de Lyon din Paris

Le Train Bleu, Gare de Lyon, foto: loren24250.files.wordpress.com

Le Train Bleu, Gare de Lyon, foto: loren24250.files.wordpress.com

Comandatǎ pentru Expoziția Mondialǎ din 1900, Gare de Lyon exemplificǎ foarte bine arhitectura timpului sǎu prin prezența turnului mare cu ceas, a fațadei de piatrǎ, a tavanului din sticlǎ și fier și nu ȋn ultimul rȃnd prin detaliile Beaux-Arts. Restaurantul opulent al stației, Le Train Bleu, a servit ȋncepȃnd cu anul 1901 personalitǎți precum Salvador Dali, Coco Chanel și Brigitte Bardot. Rǎmas aproape neschimbat din ziua ȋn care a fost deschis, interiorul restaurantului a fost opera arhitectului gǎrii, Marius Toudoire, ȋn asociere cu aproximativ 30 de artiști care au pictat scene ale orașelor aflate de-a lungul liniei Paris-Lyon-Marsilia.

Situat ȋn cel de-al XII-lea arondisment, Gare de Lyon este capǎtul liniei Paris-Marsilia. Acesta este folosit de trenurile care se ȋndreaptǎ spre sudul și estul Franței, cǎtre Elveția, Italia, Germania și Spania. Multe dintre trenurile ce pleacǎ de aici au ca destinație stațiile de tren din Nice, Monaco și alte orașe de pe riviera francezǎ.

Kazansky din Moscova

Kazansky, foto: staritsa.info

Kazansky, foto: staritsa.info

Gǎrile de tren și cele de metrou din Moscova sunt surprinzǎtor de bogate ȋn ornamente. Stația Kazansky reprezintǎ terminalul vestic al Cǎii Ferate Trans-Siberiene și este cea mai mare garǎ din capitala Rusiei. De proiectul ei s-a ocupat Alexey Shchusev, arhitect atȃt al țarilor, cȃt și al lui Stalin. Lucrǎrile au ȋnceput ȋn 1913 și au fost finalizate ȋn 1940. Aici putem ȋntȃlni detalii ale curentului Art-Nouveau ȋmpletindu-se cu motive arhitecturale desprinse din Kremlin. Ȋn interiorul gǎrii ȋntȃlnim un restaurant al cǎrui tavan reprezintǎ o operǎ de artǎ ȋn stilul Rococo. Chiar dacǎ nu se poate compara cu cel al gǎrii din Lyon din punctul de vedere al calitǎții meselor servite, rǎmȃne totuși o experiențǎ de neuitat.

• Chhatrapati Shivaji din Mumbai

Chhatrapati Shivaji, foto: 2.bp.blogspot.com

Chhatrapati Shivaji, foto: 2.bp.blogspot.com

Istoricul terminal Chhatrapati Shivaji face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO și a fost multǎ vreme un simbol al orașului Mumbai. Inițial cunoscut sub numele de Terminalul Victoria, acesta a fost proiectat de arhitectul britanic Frederick William Stevens ȋn onoarea reginei Victoria. Impunǎtoarea stație a fost construitǎ ȋn stilul gotic; a durat aproximativ 10 ani pȃnǎ a fost finalizatǎ ȋn 1888.

O fuziune de stiluri occidentale și orientale, stația a fost inspiratǎ de terminalul St. Pancras din Londra și de arhitectura palatelor indiene. Meșteșugari indieni au ajutat la construcție și au sculptat elemente ce reprezintǎ cele douǎ culturi (de exemplu, leul, simbol al Angliei și tigrul, simbol al Indiei). Interiorul afișeazǎ o bogǎție a stilului victorian, cu gresie, fierǎrie și nenumǎrate detalii inventive, precum și spații boltite mari și platforme foarte lungi și aglomerate. O parte din ele au fost realizate pe plan local ȋn timp ce altele au fost expediate tocmai din Marea Britanie. Trei milioane de navetiști trec prin stație ȋn fiecare zi, din moment ce aceasta reprezintǎ legǎtura dintre Mumbai și suburbii.

• Estacion de Atocha din Madrid

Estacion de Atocha, foto: blog.edreams.es

Estacion de Atocha, foto: blog.edreams.es

A fost prima și cea mai mare stație de tren din Madrid (și din Spania). Inauguratǎ inițial ȋn 1851, un incendiu puternic a distrus-o. Stația mǎreațǎ din fier forjat așa cum o știm acum a fost proiectatǎ de Alberto de Palacio Elissagne cu ajutorul lui Gustave Eiffel și datǎ ȋn folosințǎ ȋn 1892. Ȋn 1992 un terminal modern a fost construit, ȋnlocuind-o ca și punct de tranzit. O grǎdinǎ luxuriantǎ tropicalǎ crește ȋn holul principal al stației madrilene. Ȋntȃlnim peste 7000 de plante din 260 de specii diferite, precum și un mic lac ȋn care gǎsim mulți pești și broaște țestoase. Cele mai multe dintre plante sunt din speciile tropicale (iar cei mai mulți sunt palmieri). Pasagerii care cǎlǎtoresc prin intermediul noului terminal pot trece ȋn continuare prin Gara Atocha, care acum conține o mulțime de magazine, cafenele, chiar și un club de noapte.

Surse : youtube.com, alte surse on line

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

8 − 4 =

6 + 1 =

Editorial
  • Tot așa?....Tot așa, dar parcă mai rău!

    Tot așa?….Tot așa, dar parcă mai rău!

    Gloria Vita -Ce s-a mai schimbat acolo, că mi-e dor de-acasă? -Mă sperie întrebarea ta. Dar dacă vrei, îți răspund cu altă întrebare. Când ai plecat din oraș și din țară, ai sperat că se va schimba ceva în bine? -Sincer, o fărâmă de speranță tot am avut, deși foarte …...citeste »

Afară zidu-i roșu, înăuntru-i…infraroșu/Primăria Chirnogi s-a vopsit

24 octombrie 2020

Afară zidu-i roșu, înăuntru-i…infraroșu/Primăria Chirnogi s-a vopsit

Primăria Chirnogi și-a schimbat culoarea clădirii nu doar pe cea politică. Ion Ștefan (PSD) a cîștigat alegerile locale din acest an, iar Primăria Chirnogi a primit botezul roșu. Primarul Ion Ștefan din localitatea Chirnogi, județul Călărași, este atât de îndrăgostit de culoarea roșie încât a inaugurat începerea mandatului său cu schimbarea culorii clădirii primăriei.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    Este corect “cel mai celebru”? Unele structuri lingvistice sunt atât …
Corespondenta la redactie