Întrebare pentru primarul Petrică Țone și viceprimarul Ion Pițoi: De ce materialele pentru ședințele locale nu se lasă la registratura primăriei, pentru a fi consultate de oricine dorește?
Prin informatie de interes public se întelege orice informatie care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației – Legea 544/2001 art. 2, lit. b.
Pentru asigurarea accesului la informațiile de interes public, Primaria Oltenița trebuie să ofere o variantă de transparență la informare. Dar este mai greu…
Articolul 1 din lege stipulează că ”Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României.”
Accesul la informație este un drept fundamental al cetățeanului pentru că el plătește taxe și impozite statului, tot cetățeanul este cel responsabil și vrea să cunoască modul cum se gestionează banul public, funcționarii publici sunt înm slujba cetățenilor și nu cetățenii în slujba funcționarilor, pentru că oltenițenii plătesc autritățile locale și nu invers.
Așadar, toate proiectele de hotărâre de Consiliu Local ar trebui să se găsească sub formă electronică la Registratura Primăriei iar cine dorește să le analizeze să le poată obține în cel mai simplu mod posibil și direct. De asemenea, potrivit aceleiași legi, cetățeanul din Oltenița are dreptul să consulte orice dispoziție, schemă, proiect de fezabilitate, act administrativ care îl interesează.
Mai jos punctăm reglementările de bază privind liberul acces la informațiile de interes public:
• Declarația Universală a Drepturilor Omului, articolul 19: „Orice persoana are dreptul la libertatea opiniei si a expresiei; acest drept include libertatea de a sustine opinii fara nici o interferenta si de a cauta, primi si raspandi informatii si idei prin orice mijloace, indiferent de frontiere.”
• Constituția României, articolul 31 : „Dreptul persoanei de a avea aces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit… Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal”.
• Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public
• Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 544/2001.
Petrică Țone se află la al doilea mandat de primar, iar accesul la informația publică în tot acest timp s-a făcut anevoios sau deloc. Pe abuz de putere a fost întocmit și un regulament, care stabilește ce jurnalist poate participa în calitatea de publicist, de informator mass media la ședințele locale, care de fapt sunt publice. În orice oraș unde se respectă democrația, ședințele se desfășoară în prezența oricui dorește să participe, a oricărui jurnalist. De asemenea, dacă un reprezentant al presei apare subit din exterior și dorește să participe la o ședință de Consiliu Local în Oltenița, acesta nu poate lua parte la lucrări, decât pe baza unei acreditări scrise. În prezent, sunt interzise în timpul ședințelor de Consiliu Local, fotografii ori filmări ale jurnaliștilor fără acreditare. Hotărârea de Consiliu Local care a stabilit în ce condiții pot participa la ședințe anumiți gazetari, a fost elaborată în primul mandat al lui Țone.