Întrebări cheie pentru Petrică Țone privind activitatea avocatului versus cea a juriștilor din Primăria Oltenița
În anul 2012, în urma sesizărilor Curţii de Conturi, Guvernul a emis o Ordonanţă prin care se interzice încheierea de contracte de asistenţă juridică dintre primării şi case de avocatură sau avocați.
Primăria Oltenița se pare că nu respectă Ordonanța, mai mult decât atât, sursele noastre confirmă faptul că din instituția publică pleacă aproximativ 4000 de lei către avocatul ales de Petrică Țone a reprezenta interesele orașului. Și ce este și mai interesant este că acești bani sunt plătiți lunar și nu pe procesul sau înscrisurile la un dosar.
Nu este nicio noutate pentru România, fiindcă marile case de avocatură din Bucureşti fac și ele, potrivit surselor centrale media, bani buni din afacerile pe care le au cu Primăria Municipiului Bucureşti.
Un raport al Curţii de Conturi atrăgea atenţia încă din 2011 asupra contractelor păguboase.
În Ordonanţa de Urgenţă nr. 26/2012 Guvernul precizează “autorităţile şi instituţiile publice ale administraţiei publice centrale şi locale care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziţiona servicii juridice de consultanţă, de asistenţă şi/sau de reprezentare“. Legea dă însă posibilitatea, „în cazuri speciale“, ca autorităţile să poată beneficia de asistenţă juridică. Primăria Oltenița are cazuri speciale?
De menționat faptul că în instituția publică s-au mai făcut niște angajări din 2012 pe posturi de consilieri juridici, în prezent vorbim de 3 astfel de reprezentanți ai problemelor juridice.
Întâi de toate, România este singura țară din spațiul european care a edictat un act normativ cu putere de lege în ceea ce privește organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, în condiții similare profesiei de avocat.
Și atunci întrebăm reprezentanții administrației publice locale, de ce juriștii din Primărie nu reprezintă Consiliul Local și Primăria în procese ? Sau Consiliul Local este separat de Primărie ? Ori poate cei trei juriști din Primărie nu sunt atât de bine pregătiți pentru procesele derulate, care nici până acum nu știm câte sunt ? Facem apel astfel ca site-ul Primăriei, prin administratorul acesteia, să încarce toate procesele aflate pe rol ale Primăriei Oltenița.
Contractele de asistență juridică ale societăților de avocatură cu instituții statale ridică contrarietăți aflate în zona Codului penal mai degrabă, decât a unei simple neînțelegeri a capacităților de exercițiu profesionale a fiecărui profesionist în parte. Și asta ne-o confirmă un avocat cu experiență lungă și vastă.
Statul român pare că nu are o politică de resurse umane foarte bine pusă la punct. Consilierii juridici sunt plafonați financiar la nivel maximal cu salarii mici, iar societățile de avocatură contractate sunt plafonate minimal și obligate contractual la onorarii mari și onorarii de succes procentuale.
Aceste contracte nu sunt doar imorale așa cum se vehiculează în rarele comunicări ale oamenilor politici când vine vorba de mult prea oneroasele contracte de asistență juridică, ci profund ilegale.
Întrebările legate de acest aspect sunt mai multe iar ele se adresează lui Petrică Țone, primarul care este…Astfel :
- De ce municipalitea oltenițeană plătește ilegal o sumă uriașă pentru bugetul local,unui avocat, deși are juriști angajați ?
- De ce se apelează la serviciile unui avocat prin încheierea unui contract cu remunerație lunară câtă vreme acesta nu acoperă volumul de activitate juridică și de ce nu este plătit, dacă tot se încalcă o Ordonanță de Urgență, doar atunci când complexitatea/valoarea unei cauze necesită implicare exclusivă/dedicată și specializată ?
- Și atunci vine o altă întrebare : Ce fac cei trei juriști într-o primărie dintr-un oraș cu nici 30.000 de locuitori, ce sarcini au, câtă vreme s-a apelat la asistență juridică printr-un avocat ?
- Cât timp oltenițenii vor mai fi induși în eroare cu ”realizările” lui Petrică Țone, cele de pe hârtiile volante ?
Cât despre managementul defectuos cu nenumărate greșeli dar cu laudă pe măsura greșelilor ale primarului contemporan local, am mai vorbit în articolele anterioare, inclusiv cum s-au angajat în aceeași primărie a unui mic orășel unde din zi în zi scade populația, peste 250 de funcționari publici în nici 4 ani, treaba acestor funcționari fiind făcută foarte bine de 76 de angajați, câți erau în Primăria Oltenița la preluarea cârmei orașului în anul 2012 de acest Petrică Țone. Poate că pe undeva, ar mai fi fost nevoie de câțiva angajați în plus la anumite compartimente, dar ca să triplezi sau, mai mult, să mărești de patru ori numărul unor funcționari publici ce sunt plătiți din banii contribuabilului, ni se pare o nesocotință, un abuz, o sfidare la adresa celor care plătesc acești oameni din buzunarul propriu, funcționari publici angajați la bunul plac al lui Țone, nevinovați firește, o îndrăzneală peste măsură egală cu pregătirea terenului ce anunță campania electorală din 2016. Ca să nu mai vorbim că sectorul privat este aproape inexistent, sufocat, în ultimii ani Oltenița devenind o ruină economică. Și să vedem cât va mai suporta contribuabilul să susțină pe cei angajați la stat, fără măsuri economice sustenabile sau proiecte care să dezvolte sectorul privat.
Așteptăm un raport legal și real al Curții de Conturi privind această situație, în special legalitatea contractului de asistență juridică în condițiile ilegalității.
Lasă un răspuns