Adevarul te eliberează de robie-site susținut și de românii de pretutindeni

Sunt unii oameni care nu pot spune adevărul. Unii care nu pot spune o minciună şi mulţi alţii care nu pot face diferenţa între adevăr şi minciună.

Sunt unii oameni care nu pot spune adevărul. Unii care nu pot spune o minciună şi mulţi alţii care nu pot face diferenţa între adevăr şi minciună.

Tot secretul în viaţă este să îmbătrânim fără a deveni adulţi.

Un strop de apă stinge setea, o fărâmă de pâine potoleşte foamea, dar bogăţia nu satisface niciodată avariţia.

Înainte de-a dărâma ceva, trebuie să fii sigur că vei putea clădi altceva mai bun.

Mintea nu este un vas care trebuie umplut, ci un foc care trebuie aprins.

Să nu încetăm de a face bine.

Dorinţa prea aprinsă după un lucru, aducând după sine şi teama tot aşa de puternică precum că lucrul n-ar putea dăinui, ne ştirbeşte plăcerea şi ne-o face nesigură, ca o flacără suflată de vânt.

Duşmanul este un învăţător care nu te costă nimic.

Omul de ieri a murit în cel de azi, cel de azi moare în cel de mâine.

În oamenii frumoşi e frumoasă şi toamna.

Cheamă norocul în ajutor, dar dă şi din mâini.

Antigonos, în vreme ce soldaţii îl bârfeau lânga cortul său, crezând că nu-i aude, scoase numai toiagul afară şi spuse către ei: “Zău aşa, n-aveţi de gând să vă duceţi ceva mai departe, ca să mă vorbiţi de rău?”

Omul trebuie să aibă şi prieteni şi duşmani: prietenii îl învaţă ce trebuie să facă, iar duşmanii îl obligă să facă ce trebuie.

Adesea omul se plânge că a vorbit; nu se va plânge că a tăcut.

A fi curajos nu înseamnă a te arunca înainte în orice primejdie, cu orice risc, ci a fi hotărât să fii întotdeauna de partea adevărului.

Niciun succes, oricât de mare, să nu te exalte până într-atât, încât să ai despre tine o părere exagerat de bună. Iar când ţi se întâmplă ceva rău, nu deveni servil, ci rămâi mereu acelaşi, păstrându-ţi cu fermitate caracterul, ca aurul în foc.

Nu pot fi în acelaşi timp prieten şi linguşitor.

Plăcerile sunt cuiele care ţintuiesc sufletul de trup.

Antistenes spune că, în unele regiuni îndepărtate, frigul este atât de atroce încât cuvintele îngheaţă imediat cum sunt pronunţate şi au nevoie de oarece timp pentru a fi dezgheţate de căldură şi a putea fi auzite. În acest fel, se poate întâmpla ca unele cuvinte rostite în vreme de iarnă să fie percepute abia atunci când vine vara.

Plutarh

Perioada imperiala la romani cuprinsa, temporal, intre 27 i.Hr.-476 d.Hr., a insemnat marile izbanzi asupra altor neamuri, dar si triumful crestinismului, ambele ipostaze devenind elemente componente ale istoriografiei universale.
Un istoric reprezentativ, care si-a consacrat in buna masura opera pentru ilustrarea traditiilor romane, scriind in timpul Imperiului a fost Plutarh (cca 46-125).
Nascut intr-o familie notabila din Beotia/Cheroneea, studiaza la Atena retorica, filosofia si stiintele vremii sale, avandu-l ca maestru pe Ammonios Sakkas, frecventeaza „Stoa”, precum si „Academia platoniciana”.
Viziteaza de mai multe ori Roma, unde preda Filosofia morala. Obtine cetatenie romana si adopta numele de familie Mestrius, in semn de omagiu adus prietenului sau M. Mestrius Florus. Autoritatile imperiale romane il numesc procurator al provinciei Achaia din Grecia. Mai tarziu devine preot la templul lui Apollo din Delphi.
Plutarh era foarte cultivat, avea cunostinte enciclopedice, fiind foarte pretuit in cercurile hellenistice.Plutarh_
Ultima parte a vietii o petrece la Cheroneea, unde scrie principalele sale opere in dialect atic, bazate in mare parte pe manuscrisele prelegerilor sale.
Operele sale au fost reunite in 1296 de catre Maximos Planudes in doua culegeri: „Moralia” („Scrieri morale”) si „Vietile paralele ale oamenilor ilustrii”.
„Moralia” cuprinde eseuri si dialoguri ce au ca tematica comentarii literare, estetice si pedagogice, dezbateri cu privire la probleme religioase si mitologice( printre altele reprezentarea lui Osiris in mitologia egipteana) Unele texte au continut filosofic, in care Plutarh se releva ca adept al platonismului in opozitie cu stoicismul si epircureismul. ”Moralia” mai cuprinde noua carti intitulate „Banchetul celor sapte intelepti”, un text dialogat aupra invataturilor celor sapte legendari intelepti ai Greciei antice.
Cu toate acestea, celebritatea lui Plutarh a fost asigurata de scrierea “Vieti paralele” realizata intre 105-115. Lucrarea cuprinde 46 de biografii ale unor personalitati proeminente din lumea antica, Plutarh alegand modalitatea asezarii in paralel a cate doua nume, unul din perimetrul spiritual al Greciei, celalalt din cel al Romei.
In afara celor 46 de biografii paralele, Plutarh a mai scris si patru izolate ale lui Atos, Artaxerxes, Othon si Gallea.
Prima serie de biografii paralele lipseste, dar celelalte sunt: 2)Sertorius si Eumene; 3)Cimon si Lucullus; 4)Lysandru si Sylla; 5)Demostene si Cicero; 6)Agis si Clemene; 7) Pelopidas si Marcellus; 8)Phocion si Ctondin Utica; 9)Aristide si Cato cenzorul; 10)Pericle si Fabius Maximus; 11)Nicias si Crassus; 12)Dion si Brutus; 13)Timoleon si Paul Emiliu; 14)Philopoimen si Titus; 15)Temistocle si Camil; 16)Caesar si Alexandru;17)Agesilaos si Pompei; 18)Pyrhus si Marius; 19)Solon si Publicola; 20)Demetrius Poliocetul si Antoniu; 21)Alcibiade si Coriolan; 22)Lycurg si Numa; 23)Theseu si Romulus.
In ceea ce priveste conceptia despre istorie, Plutarh impartaseste conceptiile lui Cicero, Salustius si Tacitus cu privire la rolul moralizator al istoriei
Biograful spune ca motivul esential pentru care a scris aceasta lucrare a fost dorinta de a-si randui viata si a si-o face asemanatoare cu virtutile oamenilor ale caror biografii le scrie si pe care ii ia parca, in gazda, prin istorie, pe fiecare dintre ei, spre a-l avea ca oaspete.
Pentru a-si atinge scopul propus, acela de a zugravi omul, in tot ce are el mai specific si caracteristic, si nu numai omul politic, Plutarh cauta sa-l urmareasca pe acesta in cat mai multe momente din viata publica si particulara, care-i aratau vreuna din trasaturile caracterului sau.
El vrea sa patrunda in sufletele persoanelor despre care vorbeste si sa le faca mai ales portretul moral.
Asadar, biograful a trebuit sa cerceteze atat izvoarele istoriografice, cat si izvoare de alta natura. Este greu de Plutarchconceput ca Plutarh a consultat toate izvoarele in care se vorbea despre viata acelor oameni ilustrii. Cel mai probabil Plutarh a avut cateva izvoare de baza-istorice si peripatetice-pe care le-a completat cu informatii culese din alte opere.
Printre cele mai de seama izvoare se numara:Eschil, Herodot, Tucidide, Platon, Ephoros, Teopomp, atidografii, peripateticii etc.
Stirile gasite la acesti autori erau uneori contradictorii. Plutarh era nevoit sa faca un efort de a distinge adevarul istoric, incepand cu critica izvoarelor pe care le consulta. Din acest punct de vedere, trebuie subliniat faptul ca in biografii sunt unele pasaje care ne arata ca Plutarh nu a luat la intamplare diferitele stiri pe care le gasea in izvoare, ci le supunea criticii.

Tratatul “Despre Isis şi Osiris” face parte din scrierile adunate sub titlul “Moralia”, ce cuprinde dialoguri sau discursuri pe teme etice, politice, religioase, filosofice şi polemice. În abordarea temelor filosofice se poate constata că Plutarh a fost puternic influenţat de scrierile lui Platon şi de concepţia pitagoreică asupra numerelor. “Tratatul Despre Isis şi Osiris” se doreşte a fi o prezentare a religiei egiptene, una dintre cele mai longevive din istoria omenirii, începuturile ei situându-se, aproximativ, în mileniul al IV-lea î.Hr.
Isis, al cărei nume în egipteană însemna tron, apare indisolubil legată de Osiris; chiar şi în hieroglifa lui Osiris, scaunul sau tronul, ce apare uneori alături de ochi şi de sceptru, o reprezintă pe ea. Cultul lui Osiris a cunoscut în Egipt o răspândire fără precedent. Învierea lui miraculoasă hrănea speranţa oamenilor că, într-o altă viaţă, continuare într-un plan superior a vieţii de pe pământ, îşi vor găsi împlinirea tuturor dorinţelor.

Surse:
www.biblioteca.regielive.ro
www.eusunt.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + 4 =

− 4 = 5

Editorial
  • Dumnezeu nu face politică și nici preoții cu har nu pupă demagogi în fund

    Dumnezeu nu face politică și nici preoții cu har nu pupă demagogi în fund

    “Tineți cu tărie Ortodoxia… Noi trăim acum timpuri însemnate în Apocalipsă, cele despre care îngerul a strigat: “Vai de cei ce trăiesc!” – înainte de venirea lăcustelor. “Istoria ne arată că Dumnezeu conduce popoarele și dă lecții de morală întregii lumi”. Viața socială se măsoară cu anii, secolele, mileniile, dar …...citeste »

Ioana Pavelescu, singura elevă din Oltenița care a obținut media 10 la Bacalaureat: ”În momentul în care vezi rezultatul nu îți vine să crezi. Și te mai uiți o dată, să te asiguri că e corect. Și încă o dată…”

6 iulie 2021

Ioana Pavelescu, singura elevă din Oltenița care a obținut media 10 la Bacalaureat: ”În momentul în care vezi rezultatul nu îți vine să crezi. Și te mai uiți o dată, să te asiguri că e corect. Și încă o dată…”

Ioana Pavelescu a obținut media generală 10,00 la examenul recent de Bacalaureat. Ioana a împlinit pe 11 iulie vârsta majoratului și iată că la examenul maturității își demonstrează ei personal în primul rând, că studiul individual este important. Ioana nu are o rețetă secretă pentru această performanță deoarece munca susținută, munca în mod echilibrat a fost făcută cu răbdare, fără pauze prea lungi și urmând sfaturile părinților săi.

  • Pastila de gramatică

    Pastila de gramatică

    Cum este corect – “medicul m-a consultat”/ “am consultat medicul”/ …
Corespondenta la redactie